A NASCAR hatalmas büntetést szabott ki Cole Custer 41-es rajtszámú Stewart-Haas Racing csapatára, miután csalással vádolják őket.
A Charlotte Roválon zajló verseny utolsó körében úgy tűnt, szándékosan lassít le Custer, így segítve csapattársának, Chase Briscoe-nak, hogy pozíciókat nyerjen, és bejusson a rájátszás következő fordulójába.
Custert végül az utolsó sikánban megpördítette Austin Dillon, az egyik autó, amelyet megkérdőjelezhető manőverével blokkolt. Briscoe két ponttal jutott tovább a rájátszásba a sorozat regnáló bajnoka, Kyle Larson előtt.
A büntetés a NASCAR Szabálykönyv 4.3.A; 4.4.C és 5.5. pontjaira (Tagok magatartási kódexe/teljesítési kötelezettség) vonatkozik. Az 5.5. szakasz a NASCAR által a Michael Waltrip Racing 2013-as „Spingate” botránya után bevezetett 100%-os szabályra utal. (azaz a versenyzőnek végig a 100%-ot kell nyújtania)
A büntetés pedig súlyos. Custert 100 000 dollárra büntették, és 50 versenyzői és tulajdonosi pontot vontak le tőle, valamint a 41-es csapattól. Emellett Mike Shiplett csapatfőnököt további 100 000 dollárra büntették, és határozatlan időre felfüggesztették a NASCAR-tól.
Shiplett a 2020-as szezon óta Custer csapatfőnöke, korábban pedig az Xfinity sorozatban is együtt dolgozott a versenyzőjével.
A büntetés semmilyen módon nem befolyásolja playoffba jutott Briscoe sorsát, azt azonban a Stewart-Haas Racing már most bejelentette, hogy fellebbezni fog.
A NASCAR további reakciója a Custer ügyre
Jeff Gluck további részleteket osztott meg twitteren, melyek Scott Miller, a NASCAR versenyügyekért felelős alelnökének szájából hangzottak el:
- „Találtunk néhány dolgot, amire úgy éreztük, hogy reagálnunk kell.” Mike Shiplett (Custer csapatfőnöke) azt mondta a versenyzőjének: „Azt hiszem, defektet kaptál, lassíts, lassíts!” miközben nem is láthatta az autót, az adatok pedig szintén nem támasztották alá ezt. Miller szerint ez „elég sokatmondó” volt. Az adatok is azt mutatták, hogy „szándékosan történt” az egész.
- „Nem engedhetjük meg, hogy a csapatok manipulálják a célba érési sorrendet.” Azt mondja, a NASCAR még hevesebben reagált volna, ha ez lett volna az oka annak, hogy Briscoe továbbjutott a 3. fordulóba (de szerintük nem ez volt az oka).
- Scott Miller arról, hogy miért volt más Chase Elliott tavaly Bristolban: „Ott a versenyző a saját kezébe vette a dolgokat„, és nem a csapata mondta neki, hogy mit csináljon.
- Scott Miller szerint a Custernek adott rádióutasításokat „nem is lehetett másként értelmezni”. Azt mondja, hogy Custer az utolsó körben szemérmetlenül félrehúzódott és megváltoztatta a célba érési sorrendet.
- Scott Miller szerint fontolóra vették Cole Custer felfüggesztését, de úgy döntöttek, hogy nem teszik
- Scott Miller szerint a NASCAR részben azért nem fontolgatta Chase Briscoe eltávolítását a rájátszásból, mert senki sem mondta neki, hogy a csapattársai segíteni fognak neki. Tehát nem volt összehangolt a dolog a NASCAR szerint.
- A NASCAR jelezte, hogy szerintük Custer akciója két pontot/helyezést ért Briscoe-nak. Bár két ponttal jutott tovább, de pontegyenlőség esetén a rájátszás második körében elért eredmények alapján is Briscoe jutott volna tovább.