Herta Laguna Secában van, azon a pályán, ahol az utóbbi két versenyt megnyerte. Ha ismét nyer, ez lehet az utolsó győzelme az IndyCarban.
Colton Herta ragaszkodik ahhoz, hogy nincs megállapodása az AlphaTauri csapatával, és az érdeklődésük nagyon meglepte őt. Bár szeretne az F1-ben indulni, nem akarja, hogy a szuperlicensz ügyében felmentést kapjon.
Arra azonban nem hajlandó sokat gondolni, hogy mi lesz vasárnap után, vagy hogy 2023-ban visszatér-e az Andretti Autosport versenyzőjeként.
„Nem számít, mit csinálok, ha elmegyek (az F1-be), akkor is vissza akarok jönni” – mondta Herta. „Nem akarok hosszú karriert befutni az F1-ben, aztán amikor az véget ér, akkor vége a versenyzői pályafutásomnak. Szóval nem, nem igazán aggódom amiatt, hogy ez lesz az utolsó IndyCar versenyem.”
Minden szerződéskötési tárgyalást édesapjára, Bryanre, a korábbi IndyCar-pilótára bízott, aki a karrierjét menedzseli.
Herta azt mondta az apjának, hogy nem akarja, hogy a jövőtervezéssel elvonják a figyelmét, amíg az IndyCar-szezon véget nem ér, ezért kissé sokkolóan hatott, hogy a neve az F1-es pletykalapok címlapjára került.
Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója a múlt héten azt mondta, hogy megállapodás született arról, hogy Hertát a következő szezonra az AlphaTaurihoz szerződtetik, de ennek feltétele, hogy megkapja a szuperlicencet.
Herta várhatóan nyolc ponttal marad el az F1-ben való versenyzéshez szükséges 40 szuperlicensz ponttól, és Marko jelezte, hogy az F1 irányító testületének döntése már ezen a hétvégén, az olaszországi Monzában megszülethet.
„Nagyon véletlenszerű volt. Azt hiszem, talán az apámat hívták fel, vagy valaki azt mondta, hogy Helmut megpróbál kapcsolatba lépni velünk? Nem értettük, mert soha nem álltunk kapcsolatban” – mondta Herta.
„Aztán hirtelen az Alpine és az Alpha Tauri is érdeklődött irántam. A semmiből jött az egész.”
Lenyűgözött mindenkit Herta McLarenes tesztje
Herta úgy gondolja, hogy az egész a júliusi McLaren tesztre épülhet, amely a jelek szerint lenyűgöző volt: „Azt hiszem, akkor jó munkát végeztem, és ennek híre kelt a paddockban.”
De azt mondta, Marko nyilatkozata, miszerint az üzlet megköttetett, újdonság volt számára – „nem írtam alá semmit” -, és az Andretti Autosports-hoz köti szerződés a 2023-as év végéig. Ráadásul a McLarennek 2024-ig tesztelési szerződése van Hertával
És persze minden az FIA döntésétől függ. A versenyzőknek 40 pontot kell összegyűjteniük ahhoz, hogy az előző négy szezon legjobb három teljesítménye alapján megkapják a szuperlicencet.
Hertának várhatóan csak 32 pontja lesz 2023 előtt, és bár az F1-es edzéseken való részvétellel pontokat szerezhet, jelenleg nincs beütemezve egyetlen ilyen sem.
A szuperlicenc-rendszert azért vezették be, hogy a versenyzők az F1′ létraszerű rendszerét használva jussanak fel a top szériákba, és a fiatal pilóták ne tudjanak hirtelen a Forma-1-be kerülni – ahogyan Max Verstappen tette, amikor mindössze 17 évesen elindult első nagydíján.
Az FIA azonban nem szabályoz számos, az Egyesült Államokban működő motorsport-sorozatot, így az IndyCart sem, és az amerikai nyíltkerekes top-sorozatokra helyezett gyenge értékelése akadályozza a pilóták előmenetelét.
Az IndyCar valahol az F2 és az F3 között helyezkedik el.
„Meg tudom érteni az érvelésüket. Azt akarják, hogy a srácok részt vegyenek a nevelőszériáikban. Így van értelme” – mondta Herta.
„De ugyanebből a szempontból egy kicsit tiszteletlenségnek tűnik az IndyCarral szemben, hogy ilyen kevésre értékelik a versenyzők itteni erőfeszítéseit.”
Hogy Herta számára hogyan alakul a dolog, az még nem derült ki, de az amerikai egy tisztességes megoldást szeretne, és nem egy kivételezést.
„Nem vagyok benne biztos, hogy így szeretnék az F1-be kerülni” – mondta Herta a felmentéssel kapcsolatban. „De tudod, azt hiszem, meg kell ragadni a lehetőséget, amikor csak lehet.„