A Ferrari 296 GT3 bemutatkozása után egy nappal a Porsche is lerántotta a leplet a legújabb generációs GT3-as autójáról.
A 911 GT3 R legújabb generációjával a Porsche egy új versenyautót mutat be. A világ GT3-as sorozatainak új kihívója a jelenlegi 992-es generáción alapul, és a 2023-as szezon kezdetén áll rajthoz. A fejlesztés 2019-ben kezdődött. Elsődleges szempont volt a profik és az úgynevezett gentleman versenyzők vezethetőségének további javítása, valamint a különböző Balance of Performance (BoP) besorolásokhoz szükséges nagyobb teljesítménytartalékok kiaknázása. További hangsúlyt kapott a csapatok számára a versenyautó kezelhetőségének ésszerűsítése és az üzemeltetési költségek csökkentése.
„Az új 911 GT3 R nagy cipőben jár” – mondta Michael Dreiser, a Porsche Motorsport értékesítési igazgatója. „Elődje 2019 óta négy szezonban szinte mindent megnyert, amit csak meg lehetett nyerni a GT3-as szcénában. Kiemelkedő sikerei közé tartoznak az összesített győzelmek a Nürburgringi 24 órás versenyeken és itt, Spa-Francorchamps-ban is. Az ügyfeleink által versenyeztetett elődje osztálysikereket szerzett a Daytonai 24 órás versenyen és a Sebringi 12 órás versenyen. Az új modellre hatalmas feladat vár a Porsche ügyfélversenyzői csapatok kezében.” Miután az észak-amerikai IMSA sorozatban a GT3 osztály profi kategóriaként lett meghirdetve, a FIA WEC World Endurance Championship is követi ezt a példát: 2024-től a GT3-as versenyautók, mint például az új 911 GT3 R, először vehetnek részt a Le Mans-i 24 órás versenyen.
„A rendkívül sikeres előddel telitalálatot értünk el. Ennek megfelelően az utóddal szemben is magasan van a léc” – hangsúlyozza Sebastian Golz, a Porsche Motorsport 911 GT3 R projektvezetője. „A feladatunk kevésbé állt abban, hogy az új 911 GT3 R-t még gyorsabbá tegyük – a BoP által meghatározott teljesítményablakon belüli besorolás gyorsan kioltja ezt az előnyt. Számunkra elsősorban arról szólt, hogy ügyfeleink hosszabb ideig vezethessék gyorsan a versenyautót. Ehhez tartósságra van szükség, ezért elsősorban a vezethetőség javítására összpontosítottunk. Ez tükröződik az új 4,2 literes motor szélesebb használható fordulatszám-sávjában, a stabilabb és állandóbb aerodinamikában, valamint a hátsó abroncsok alacsonyabb terhelésében, ami lehetővé teszi, hogy a potenciáljuk hosszabb ideig tartson.” – mondta.
A motor a 911 992-es generáción alapul
Az új versenyautó középpontjában a 992-es generációs 911-es erőforráson alapuló, közel szabványos motor áll. Az előző modellhez hasonlóan ez is egy vízhűtéses, négyszelepes technológiával és közvetlen üzemanyag-befecskendezéssel ellátott lapos hathengeres motor. A legfőbb újdonság a lökettérfogat: a 911 RSR-hez hasonlóan az új 911 GT3 R hengerűrtartalma is jó öt százalékkal, 3997 köbcentiméterről 4194 köbcentiméterre nőtt. Ezáltal a motor csúcsteljesítménye 416 kW (565 LE) körülire nőtt. Mindenekelőtt azonban a Porsche optimalizálta a nyomaték- és teljesítménygörbét a teljes fordulatszám-tartományban. Ennek következtében az új 4,2 literes hathengeres jobban megfelel az úriemberek számára.
A nagy fordulatszámú hathengeres turbófeltöltés nélkül gazdálkodik, és a klasszikus hátsó pozícióban ül, így javítja a tapadást és a fékezést. Ugyanakkor 5,5 fokkal előredőltették, így nagyobb mozgásteret teremtve az alváz alatti diffúzornak. Az olyan segédegységeket, mint a generátor és a klímakompresszor, egy jó méterrel előrébb és lejjebb helyezték a motor és a sebességváltó előtti térbe, ami pozitív hatással van a 911 GT3 R súlyegyensúlyára. A szekvenciális hatfokozatú, versenyben lévő, hálós váltó a jelenlegi 911 GT3 Cupból származik. A váltótárcsák egy elektronikus váltódob-aktuátort vezérelnek, amely különösen gyors és pontos sebességváltásokat tesz lehetővé.
Számos részletében módosított felfüggesztés
Az új 911 GT3 R felfüggesztése – amelynek számos részletében módosították – támogatja a vezethetőséget, pontosabb kormányzást tesz lehetővé, biztosítja a hátsó gumiabroncsok kisebb kopását, és csökkenti a beállítások megváltoztatására fordított időt. Ehhez számos alkatrészt és műszaki megoldást a 911 RSR-ből vették át. Az első tengelyen a legkorszerűbb kettős keresztlengőkaros elrendezés irányítja a kerekeket. A hátsó tengely többlengőkaros kialakítású. A KW lengéscsillapítókat továbbfejlesztették, és öt beállítási lehetőséget kínálnak. A beállítási módosítások úgynevezett alátétekkel történnek. Ezek a lemezek lehetővé teszik a precíz beállítást anélkül, hogy a felfüggesztést utólag időigényesen újra kellene állítani.
Az első tengely központi forgáspontjainak optimalizált elhelyezése helyet szabadít fel az aerodinamikus „verseny aluljáró” koncepció számára. A 911 RSR-hez hasonlóan ez a megemelt aluljáró lehetővé teszi a levegő tiszta áramlását a hátsó diffúzor felé, és csökkenti a versenyautó dőlésérzékenységét – azaz a fékezés alatti nagy dőlést. A hátsó kerekek egy kicsit hátrébb kerültek, ami a tengelytávot 2459-ről 2557 milliméterre növeli. Ez egyben csökkenti a hátsó gumiabroncsok terhelését, és javítja a gumiabroncsok teljesítményének egyenletességét hosszabb etapok során.
Verseny féknyergek az AP-tól
Az alumínium monoblokk versenyféknyergek mellett az új 911 GT3 R féktárcsáit is az AP szakcég szállítja. A belülről szellőző és hornyolt első acél féktárcsák 390 mm átmérőjűek, és hat dugattyú működteti őket. Hátul négydugattyús féknyergek és 370 mm-es tárcsák találhatók. Az ötödik generációs verseny-ABS kifinomult szoftveralkalmazása csökkenti a gumiabroncsok és a fékek kopását. A Porsche kipörgésgátló rendszere is továbbfejlesztést kapott.
Az új 911 GT3 R a 911 GT3 Cup után csupán a Porsche Motorsport második olyan versenyautója, amely a jelenlegi 992-es generációs 911-esre épül. Könnyű, intelligens alumínium-acél kompozit konstrukciójú karosszériája a szériamodellre épül, bár a 911 GT3 R-ben való használathoz jelentős módosításokkal. Szinte minden karosszériaelem könnyű karbonból készül, beleértve az első és hátsó fedelet, az ajtókat, az oldalsó paneleket, a hátsó szárnyat és a tetőt. A kerékjárati ívek aramidszálakból készülnek.
Könnyű karosszéria alumínium-acél kompozit konstrukcióval
Egy olyan járműnél, mint az új 911 GT3 R, a funkcionalitás áll az első helyen. Ennek ellenére Grant Larsonnak a Style Porsche-tól ismét sikerült különösen lenyűgöző és harmonikus formákat alkotnia. Kiemelik a kilenc-tizenegyes örökségét, és ötvözik azt a kifinomult hatékonysággal. Ez leginkább az aerodinamikában tükröződik. A kulcspontok: az első tengely előterében megemelt aluljáró, először sima aluljárólemezzel együtt, és egy hátsó diffúzor. Ez a kombináció a légellenállás jelentős növekedése nélkül javítja a leszorítóerőt. A hátsó szárny mostantól hattyúnyakú rögzítéssel rendelkezik. Ez tiszta légáramlást biztosít a szárny alatt, és így javítja az alkatrész aerodinamikai hatékonyságát.
A biztonság tekintetében az új 911 GT3 R kompromisszumok nélküli megközelítést követ. Az ülés közelebb került az autó közepéhez. Ez lehetővé tette a Porsche számára, hogy az ergonomikusabb üléspozíciót optimálisan hozzáigazítsa a továbbfejlesztett bukókerethez és az újonnan kifejlesztett FIA oldalsó ütközésvédelemhez. Az elődhöz hasonlóan a kormánykerék és a pedálok hosszirányban is a vezetőhöz igazodva állíthatók. A Porsche szakemberei ismét alaposan szemügyre vették a hatpontos biztonsági öveket: a nyelvek most még gyorsabban csúsznak be a kapcsokba speciális rámpákon keresztül – ezzel mintegy egy másodpercet takarítanak meg a vezetőcserékhez szükséges boxkiállások során. A kormánykerék kialakítása is további fejlesztéseket kapott az előző modellhez képest. Olyan elemeket tartalmaz, amelyek a legújabb generációs 911 GT3 Cup és 911 RSR versenyautókban már bizonyítottak. A 10,3 hüvelykes kijelző például a sikeres egykarikás kupaversenyzőből származik, a többkapcsolós koncepciót pedig a Le Mans-i osztálygyőztes autóból vették át.
A 911 GT3 R nagy teljesítményű LED-es fényszórói az úgynevezett kollimátor technológiára épülnek, amelyet a Porsche többek között az új LMDh 963-as prototípushoz fejlesztett ki. Ez az eszköz úgy működik, mint egy nagyító, csak fordítva. Különösen nagy területet világít meg a versenypályán, és jelentős előrelépést jelent az elődmodellhez képest, amelyet korábban az osztályelsőnek tekintettek.
Az új 911 GT3 R-ről részletes információk a Porsche weboldalán ezen a linken érhetők el.
Műszaki adatok Porsche 911 GT3 R (992) modellév 2023
Koncepció – Együléses ügyfélversenyautó; az FIA GTE kategóriában homologizált; homologizációs alap: Porsche 911 GT3 (992-es sorozat).
Súly/méretek
– Alapsúly: kb. 1250 kg (a BoP besorolástól függően); tengelytáv: 2507 mm.
– Hossz: 4 619 mm; szélesség: 2 039 mm (első tengely) / 2 050 mm (hátsó tengely).
Motor
– Vízhűtéses hathengeres boxer, hátulra szerelt; hengerűrtartalom 4.194 cm3, löket 81,5 mm, furat 104,5 mm; max. fordulatszám 9.250/min; teljesítmény: kb. 416 kW (565 LE); négyszelepes technológia; egyszelepes fojtószelepes rendszer; közvetlen üzemanyag-befecskendezés; motorvezérlő egység Bosch MS 6.6; száraz süllyesztésű kenés olaj-víz hőcserélővel; egytömegű lendkerék; verseny kipufogórendszer dupla kipufogóvégekkel és DMSB minősítésű katalizátorral; üzemanyag-minőség: Superplus ólmozatlan E20-ig (min. 98 oktánszám).
Sebességváltó
– Porsche hatfokozatú, szekvenciális, állandó hálókapcsolású szekvenciális sebességváltó; váltótárcsák a kormánykeréken elektronikus váltóműködtetővel; mechanikus sperrdifferenciálmű állítható előfeszítésű rendszeregységgel; háromtárcsás karbon versenykuplung.
911 GT3 R, 992-es generáció, 2022, Porsche AG
Karosszéria
– Könnyű karosszéria intelligens alumínium-acél kompozit konstrukcióval; rögzítési pontok az emelőberendezéshez, kivehető mentőnyílás a tetőn; hegesztett bukókeret; pályákon a másodpilóta használatára engedélyezett; hatcsavaros karbon versenyülés az FIA 8862-2009 szerint; hatpontos biztonsági hám HANS® használatához; hosszirányban állítható pedálszerelvény és állítható kormányoszlop kormányszögérzékelővel; első burkolat integrált gyorsrögzítővel, hűtőszellőző-levegőcsatornával és központi légbeömlővel a pilótafülke szellőztetéséhez; szélesített első lökhárító spoilerperemmel; sárvédők hosszabbításokkal; hátsó díszléc integrált esőfénnyel az FIA szerint; ajtók, szénszálas hátsó fedél és hátsó szárny; hátsó szárny „hattyúnyak” rögzítéssel; teljesen polikarbonát üvegezés kemény bevonattal; fűtött szélvédő; négyoszlopos légemelő rendszer; szelepfelszerelési pontok mindkét oldalon; 117 literes FT3 üzemanyagcella az autó elején.
– Szénszálas belső kárpitozás, multifunkciós szénszálas kormánykerék gyorskapcsolóval, váltópaddal és megvilágított nyomógombokkal; ergonomikus digitális érintőkijelző többszínű háttérvilágítással; biztonsági hálók (középen és a vezető oldalán) a legújabb FIA biztonsági előírásoknak megfelelően; integrált CFK oldalsó ütközésvédelem; vezetőülés szellőzővel; tűzoltórendszer elektronikus kioldóegységgel.
Felfüggesztés
– Kovácsolt alumínium vezérlőkarok és felső tartók, merevség-optimalizált; nagy teherbírású gömbcsapágyak porvédelemmel; kerékagyak központi zárral; öt irányban állítható versenylengéscsillapítók, motorsport-specifikus szelepkialakítással és lefúvási funkcióval; felfüggesztés beállítása alátétek segítségével; mindkét oldalon állítható kardos kipörgésgátló; rugóút-potenciométer; gumiabroncsnyomás-ellenőrző rendszer.
Első tengely:
– Kettős keresztlengőkaros első tengely, állítható hasmagasság, dőlésszög és lábujj.
– Elektrohidraulikus szervokormány.
– Egyrészes könnyűfém felnik, 12,5J x 18, gumiabroncsméret 30/68-18.
Hátsó tengely:
– Többlengőkaros hátsó felfüggesztés, állítható hasmagasság, dőlésszög és lábujj.
– Versenykerékhajtás tengely háromlábú karimákkal.
– Egyrészes könnyűfém felnik, 13,5J x 18, 31/71-18 méretű gumiabroncs.
911 GT3 R, 992-es generáció, 2022, Porsche AG
Fékek
– Két független fékkör az első és a hátsó tengely féknyomásérzékelőivel, a vezető által a fékegyensúlyozó rendszeren keresztül állítható fékerőelosztás; versenyfékbetétek; optimalizált fékcsatornák; fékhőmérséklet-érzékelők; ergonomikus fékpedál elhelyezés a bal és jobb lábas fékezéshez.
– A Bosch 5. generációs verseny-ABS
– Első tengely: Hatdugattyús alumínium monoblokk versenyféknyergek „anti knock-back” dugattyúrugók; belülről szellőző, több darabból álló 390 mm x 35,7 mm-es acél féktárcsák; alumínium féktárcsakamra.
– Hátsó tengely: Anti knock-back dugattyúrugókkal ellátott négydugattyús alumínium monoblokk versenyféknyergek; belülről szellőztetett többrészes 370 mm x 32,1 mm-es acél féktárcsák; alumínium féktárcsakamra.
Elektromos rendszer
– 992 EE Motorsport architektúra; új, könnyebben kezelhető Porsche szerszámkészlet áramvonalasabb kezeléssel; legújabb generációs Cosworth elektronikai alkatrészek; Porsche Logger Unit; Porsche power box; 10,3 colos Porsche színes kijelző integrált RLU-val, adatrögzítés USA stick-en keresztül; szivárgásmentes LiFePo4 akkumulátor 12V, 40 Ah az utas lábtérben; 210 A generátor; digitális érintőkijelző többszínű háttérvilágítással; egykaros ablaktörlő közvetlen meghajtással (szakaszos és folyamatos).
– LED-es fényszórók beépített kiegészítő lámpákkal; LED-es hátsó lámpák plusz esővilágítás. Felszerelések a baleseti adatrögzítőhöz (ADR).
Info
A Porsche Motorsport most 511 000 eurós áron kínálja az új 911 GT3 R-t, plusz az országonkénti áfa és az opcionális extrák.