szombat, június 25, 2022
NASCAR - 🇺🇸 Talladega
NASCAR - 🇺🇸 Darlington
🇺🇸 Indianapolis 500
INDY - 🇺🇸 Detroit
INDY - 🇺🇸 Road America
INDY - 🇺🇸 Mid-Ohio
INDY - 🇺🇸 Barber
IndyCar - 🇺🇸 Indy Road Course
NASCAR - 🇺🇸 Charlotte (Coca-Cola 600)
NASCAR - 🇺🇸 Gateway
NASCAR - 🇺🇸 Sonoma
NASCAR - 🇺🇸 Nashville
IMSA - 🇺🇸 Laguna Seca
IMSA - 🇺🇸 Mid-Ohio
IMSA - 🇺🇸 Detroit
IMSA - 🇺🇸 Watkins Glen
KezdőlapNASCARSzabályváltozás évközben? A NASCAR-ban még a szárnyat is leszedték

Szabályváltozás évközben? A NASCAR-ban még a szárnyat is leszedték

- Hirdetés -

Bizony volt idő – sőt nem is olyan rövid idő – amikor a menő faktort olyan szintre emelték a NASCAR-ban, hogy még szárnyat is raktak az autóra.

Persze a széria megrögzött rajongói ellenszegültek, és az egész periódus alatt követelték vissza a spoilereket, végül a hátsó szárny így is megélt három évet.

- Hirdetés -

Miután nem sikerült meggyőzni a rajongókat arról, hogy elég menő a NASCAR számára, a sorozat hátsó szárnyas kísérlete a 2010-es Bristol Motor Speedway-i verseny után véget ért.

A NASCAR 2010 januárjának végén jelentette be a spoilerek visszatérését, melyet a Martinsville-i versenyen már használtak is.

- Hirdetés -

A spoiler újbóli bevezetése leginkább azért történt, mert a NASCAR a rajongók kedvében akart járni, és nem a verseny vagy a biztonság növelése érdekében. A szárnyat a Car of Tomorrow (CoT) csomag részeként vezették be, amely 2007 márciusában, Bristolban debütált.

Azt hiszem, a szárnyat azért dobjuk el, mert nem tetszik az embereknek, szóval szerintem a szárny működhetett volna, és ezt már láttuk a pályán is” – mondta az akkori Cup versenyző Jeff Burton.

Ha megnézzük a versenyeket – a tavalyi év végén, a tavalyi év közepén, és ha megnézzük az idei versenyeket, amiket láttunk – az összes olyan futam, ami igazán jó volt, az a szárnnyal volt.

A korabeli beszámolók szerint a csapatok többsége azon a véleményen volt, hogy nem sok különbség van a szárny és spoiler között.

A mára már szintén nyugdíjas éveit tengető Kasey Kahne azonban a szárny védelmében elmondta, hogy az valóban hozott némi pozitív változást az autók reakciójában bizonyos körülmények között, különösen “amikor az autód megcsúszik, akkor könnyebben meg lehet fogni.

A Spoiler 2010 tavaszán visszatért a NASCAR-ba
A Spoiler 2010 tavaszán visszatért a NASCAR-ba Fotó: Rusty Jarrett/Getty Images for NASCAR

A NASCAR a spoiler mellett teszi le a voksát

A rajongók nem csak a kinézet miatt panaszkodtak a NASCAR autókon fellelhető hátsó szárnyakra, hiszen a másfél mérföldes pályákon, melyek a naptár nagy részét kiteszik, a versenyzés minősége rossz volt.

Amint eljutunk az olyan helyekre, mint Texas, vagy Charlotte, ahol gyorsan megyünk, és kell a leszorítóerő – nos ott biztosan sokat fog jelenteni, hogy már csak egy spoiler lesz az autókon, és jobb lesz a versenyzés” – mondta Kyle Busch.

A négyszeres NASCAR Cup Series bajnok Jeff Gordon szerint a szárnyak nem fogják megváltoztatni a nézők hozzáállását.

Érdekes, amikor végignézzük a történelmünket, akkor mindig volt valami baja a nézőknek. Jelenleg túl könnyű előzni a superspeedwayeken, és ez a baj, de amikor nem volt elég előzés, akkor az volt a baj” – mondta Gordon.

Persze a kinézet és a versenyzés minősége mellett volt egy harmadik indok is, mely talán a legfontosabb volt az autó hátsó részének átalakításában.

Ez pedig a folyamatosan a levegőbe repülő autók tömkelege volt. Ugyanis ha egy autó menetiránnyal szembe fordult nagy sebességnél, akkor garantálható volt, hogy a levegőbe fog emelkedni.

A spoiler tehát visszatért, néhány versenyző – főleg a veteránok – üdvözölték a változást, míg a fiatalabb generáció nem örült neki.

A CoT, azaz a NASCAR 5. generációs autója 2012-ig versenyzett még (tehát két évet a spoilerre való visszaállás után), de a széria történetének az egyik legbizarrabb és legmegosztóbb autónak tartják a rajongók és szakértők egyaránt.

- Advertisement -
András Roos
András Rooshttp://500miles.hu
Gyermekkoromban minden vasárnap este a CART, és később Champ Car versenyeit néztem az ágyam melegéből. Mondhatnám, hogy arra aludtam el, de ezeken a versenyeken nem lehetett elaludni, számomra ez marad örökre az IndyCar legszebb időszaka. NASCAR-ral 2010-ben kezdtem el foglalkozni, és bár az elmúlt évtizedben sok változáson esett a széria, a szerelmem irányába csak egyre erősebb.

Friss