csütörtök, április 25, 2024

Háború szélén a NASCAR és a csapatok, nem sikerült megegyezni

Dátum:

Megosztás:

Pénteken egy hosszú sajtókonferencián a csapatok képviselői bejelentették, hogy nem sikerült megállapodniuk a NASCAR-ral.

- Reklám -

A NASCAR csapatok kijelentették, hogy a jövőben szükség van egy jobb gazdasági modellre, amely nagyobb hosszú távú és fenntarthatóbb működést tesz lehetővé a csapattulajdonosok számára.

- Reklám -

Eljutottunk arra a pontra, amikor a tulajdonosok rájöttek, hogy hacsak nem történik alapvető változás a modellben, hosszú távon nem lesznek fenntarthatóak a csapatok” – mondta Curtis Polk, a 23XI Racing egyik befektetője.

Polk új a NASCAR-ban, hiszen ez a második éve – ahogy a 23XI Racingnek is ez a második szezonja -, de abszolút nem új résztvevő a sportvilágban, hiszen részesedése van a Charlotte Hornets NBA csapatban, és régóta Michael Jordan pénzügyi tanácsadója.

- Reklám -

Az alatt a rövid idő alatt, amióta Polk a 23XI Racingnél dolgozik, beleásta magát a sport pénzügyi oldalába, hogy megértse, milyen költségekkel jár egy versenyautó üzemeltetése.

Ezt saját munkáján és a garázsban dolgozókkal, például a szövetséges partner Joe Gibbs Racinggel folytatott beszélgetéseire alapozta, a kérdéseire pedig nem tudott választ adni a NASCAR.

Alapvetően világossá vált számomra, hogy az érdekek teljesen félresiklottak, és ennek következtében a csapatok számára a gazdasági modell tényleg tönkrement” – mondta Polk.

Michael Jordan
Michael Jordan jobbkeze óriási változást hozhat a sportágba Fotó: Sean Gardner/23XI Racing via Getty Images/NASCAR Media

Új éra, teljes összefogás a NASCAR csapatok között

A csapatok összefogása a szezon elején kezdődött. Polk, Jeff Gordon, a Hendrick Motorsports alelnöke, Steve Newmark, az RFK Racing elnöke, és Dave Alpern, a Joe Gibbs Racing elnöke a 36 chartert birtokló 16 Cup Series-tulajdonos által lett kinevezve tárgyaló félnek.

Polk, Gordon, Newmark és Alpern is jelen volt, hogy beszéljen a médiával.

A bizottság júniusban konkrét hétpontos javaslatot nyújtott be a NASCAR vezetőségének, amely egészen egy héttel ezelőttig válasz nélkül maradt. A NASCAR javaslata nagyon messze állt a csapatokétól.

Egy olyan javaslatot kaptunk, amely minimális bevételnövekedést tartalmazott, és a hangsúly a költségek drasztikus csökkentésén volt” – mondta Polk.

Alpern szerint nem jó út, hogy a csapatok folyamatosan költséget csökkentenek, mivel ebből adódóan tömegesen kell majd elbocsátaniuk az embereiket.

Gordon attól tart, hogy ha a csapatokat folyamatosan a költségek csökkentésére kényszerítik, az hatással lesz a pályán lévő termékre.

Jelenleg a NASCAR a tévés bevételek nagy részét nem osztja meg a csapatokkal. A jelenlegi tévés szerződés 2024-ben jár le, így az istállók már 2025-től nagy változásokat szeretnének látni a profit felosztásában.

A bizottság elismerte, hogy sok időbe és erőfeszítésbe fog telni, hogy megállapodás szülessen, éppen ezért kezdték el a tárgyalásokat már most.

Wallace, Byron, Larson a NASCAR 2023-as Kansasi őszi versenyén
Hogyan fogják fenntartani magukat a csapatok, ha már nem lesznek a szenvedélyes tulajdonosok? Fotó: Chris Graythen/Getty Images/NASCAR Media

A mérleg nyelve nem hazudik

Polk adatai szerint a NASCAR és a pályák jelenleg a bevételek 93%-át teszi zsebre, míg a charter tulajdonosok mindössze 7%-ot kapnak.

A legtöbb csapat nagyon nehezen tud nullszaldós lenni” – mondta Polk. „Minden jól menedzselt csapatnak képesnek kellene lennie arra, hogy versenyezzen a bajnoki címért, és ésszerű nyereséget termeljen.

A bizottság – a tulajdonosok nevében – egy olyan tisztességes megállapodásra törekszik, amelyben mindenki érdekei egyeznek.

Mindannyian aggodalmukat fejezték ki azzal kapcsolatban, hogy mi lesz a csapatok jövője, amikor az olyan, saját pénzüket sem sajnáló legendás tulajdonosok, mint Rick Hendrick, Jack Roush és Joe Gibbs már nem lesznek közöttünk.

Newmark elismerte, hogy az alakulatok szempontjából az egyik probléma a szponzorációtól való függés a működés finanszírozásában. Alpern szerint a versenycsapatok teljes munkaidős adománygyűjtőkké váltak a túlélés érdekében.

Kifejeztük hajlandóságunkat arra, hogy költségplafonokat és egyéb intézkedéseket fogadjunk el, amíg ez egy olyan átfogó struktúra része, amely egy tisztességes modell, és biztosítja a stabilitást és a hosszú távú fennmaradást a csapatok számára” – mondta Newmark.

A NASCAR a következő nyilatkozattal reagált a bizottság sajtótájékoztatójára:

A NASCAR elismeri a csapatok előtt jelenleg álló kihívásokat. A jövőre nézve az egyik legfontosabb cél a Charter-megállapodás meghosszabbítása, amely tovább növeli a bevételeket és segít csökkenteni a csapatok kiadásait. Közösen a cél egy erős, egészséges sportág, és ezt együtt fogjuk elérni.

De vajon sikerülhet elérni együtt ezt? Láttunk már a történelemben több nagy szétválást is. Például az IndyCar (akkori nevén CART) már 1979-ben elszakadt akkor szankciós testületétől, a USAC-tól, majd 1995-ben a USAC mintájára az Indianapolis Motor Speedway tulajdonosa, Tony George megalapította az Indy Racing League-et, amivel egy második szakadás is létrejött.

Ezidő alatt az IndyCar népszerűsége durván megcsappant, és a mai napig nem állt helyre. Sőt az IndyCar poraiból épült a NASCAR mai napig kitartó lojális rajongóbázisa.