péntek, március 29, 2024

2011-ben ezen a napon szerezte utolsó győzelmét a Red Bull Racing

Dátum:

Megosztás:

Talán a fiatalabb rajongóknak újdonság, de bizony a Red Bull Racing NASCAR csapatot is indított a 2000-es évek elején.

- Reklám -

Az egész sztori akkor kezdődött, amikor Roger Penske új főhadiszállást épített csapatának és úgy döntött, hogy eladja régi létesítményét.

- Reklám -

Miután a Red Bull már ekkor gondolkozott az amerikai terjeszkedésen, kapóra jött nekik a dolog, így 2006. január 26-án bejelentették, hogy megvásárolják a létesítményt, és 75 dolgozót vesznek fel.

A csapat azonban nem indulhatott a 2006-os szezonban, mert a gyártójuk, a Toyota nem kapott engedélyt a versenyzésre – igaz a szezonban két versenyen is megpróbáltak elindulni két másodkézből származó Dodge-al, ami nem jött össze.

- Reklám -

Igaz már ebben az évben is olyan versenyzőket tudtak magukhoz csábítani, mint Bill Elliott (aki Charlotte-ban nem tudta kvalifikálni a 83-as autót), valamint a Champ Carból ekkor távozó fiatal tehetség, AJ Allmendinger.

2007-ben aztán megérkezett a Toyota és megkezdődhetett a Red Bull Racing NASCAR története. A 83-as autót a Hendrick Motorsportstól távozó Brian Vickers, míg a 84-est a már említett AJ Allmendinger vezette.

Sajnos azonban már az első versenyen problémába ütközött a csapat, miután egyikőjük sem tudta kvalifikálni magát a Daytona 500-ra.

Összességében a 2007-es év nem alakult valami fényesen a csapatnak, bár volt néhány villanásuk, de összességében – ahogy a Forma-1-es csapatuk is – általában a mezőny közepén-végén kullogtak.

2008 már jobb év volt a fiatal csapatnak, hiszen Vickers Michiganben megszerezte a csapat első pole-ját, és már 6-szor sikerült bekerülni a top10-be, valamint 3-szor a top5-be.

Allmendinger már nem volt ilyen szerencsés, és egy újabb gyenge szezon után szétváltak ő, és a csapat útja. A Red Bull pedig úgy döntött, hogy a 2009-es szezonra beülteti a 84-es autóba az F1-ben érvényesülni nem tudó Scott Speedet.

Bár Scott Speed sem teljesített jól a 84-es autóban, csapattársa Brian Vickers élete szezonját futotta 2009-ben, melynek csúcspontja a Michigani győzelme volt.

A Red Bull sztori: Villanások igen, folyamatos sikerek soha

A 2010-es szezonnak az előző évi ígéretes teljesítmények után óriási lendülettel vágott neki a Red Bull Racing, azonban Brian Vickers betegsége megakadályozta a csapatot, hogy igazi lendületet vegyenek.

2010. május 13-án bejelentették, hogy Vickers, aki az első 11 versenyen három top 10-es helyezést ért el, nem vesz részt az Autism Speaks 400-as versenyen a Dover International Speedway-en egy nem közölt egészségügyi probléma miatt, amelyről később kiderült, hogy elég súlyos.

Vickers lábában és tüdejében ugyanis vérrögök alakultak ki. Sajnos az ekkora beérő versenyzőt ez a betegség a karrierje hátralevő részében hátráltatta, és már soha nem tudott visszatérni korábbi formájához.

2010. május 21-én, hat nappal azután, hogy kiengedték a kórházból a fent említett vérrögprobléma miatt, bejelentették, hogy Vickers kihagyja a szezon hátralévő részét.

A Red Bull Racing 83-as autójában Casey Mears, Reed Sorenson, Mattias Ekström, Boris Said és Kasey Kahne helyettesítették őt.

Kasey Kahne esete a legérdekesebb, hiszen a NASCAR egyik legnagyobb tehetsége volt, de összeveszett akkori csapatával, és már aláírt 2012-re a Hendrick Motorsportshoz. Éppen ezért keresett egy olyan csapatot, ahol 1 évig versenyezhet, és ezt meg is találta a Red Bull Racingnél.

Ennek az eredménye az lett, hogy korábban el kellett bocsátaniuk Scott Speedet, aki végül beperelte a csapatot emiatt.

A 2011-es szezon volt a Red Bull Racing legszebb szezonja, hiszen a visszatérő Brian Vickers is ért el szép eredményeket, de Kasey Kahne igazán a hátára vette a csapatot, hiszen 14 top10-et, 8 top5-öt és 1 győzelmet aratott a 84-esről 4-esre rajtszámra váltó csapat színeiben.

Ez a bizonyos győzelem 11 évvel ezelőtt, 2011 november 13-án Phoenixben a Red Bull második és egyben utolsó trófeája volt a NASCAR-ban.

A vég

Az Associated Press már 2011 júniusában megszellőztette, hogy a Red Bull a gyenge eredmények, és kevés profit miatt a szezon végén távozni készül a NASCAR-ból.

Ez végül meg is történt, a csapat 2011 december 8-án hivatalosan is megszűnt létezni, és eladták az összes eszközüket a BK Racingnek, amely csapat viszont soha nem tudott érdemleges eredményt elérni a NASCAR-ban, és a 2018-as szezon végén csődbe ment.

A csapatnak azonban van még egy, mai napig fennálló motorsportos kötődése. 2006-tól 2008-ig ugyanis a Red Bull Racing NASCAR alakulatának volt a technikai igazgatója egy bizonyos Günther Steiner.

Steiner a Red Bullos évei után az Egyesült Államokban maradt céget alapított, és bár hivatalos pozíciója nem volt, évente néhány NASCAR versenyen megjelent.

Így találkozott az ekkor már NASCAR tulajdonos Gene Haas-szal és Joe Custerrel, akiket meggyőzött arról, hogy indítsanak Forma-1-es csapatot. A többi pedig, ahogy mondani szokták, már történelem.