500 Miles500 Miles
  • F1
  • IndyCar
  • NASCAR
  • IMSA
  • Caution
  • E-mobility
  • Automobil
  • Podcast
Facebook Twitter Instagram
2023. március 28. kedd, 17:34 Login
  • Impresszum
  • Médiaajánlat
  • Adatvédelmi elvek
  • Szerzői jogok
500 Miles500 Miles
  • F1
  • IndyCar
  • NASCAR
  • IMSA
  • Caution
  • E-mobility
  • Automobil
  • Podcast
Facebook Twitter Instagram
500 Miles500 Miles
Home » Wilson “életeket ment” halála után, Zhou új születésnapot ünnepelhet
IndyCar

Wilson „életeket ment” halála után, Zhou új születésnapot ünnepelhet

Tajthi AndreaÍrta Tajthi Andrea2022. július 6.3 perc
Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr WhatsApp VKontakte Email
Aeroscreen, halo
Fotók: Penske Entertainment: Joe Skibinski; Xavi Bonilla/DPPI/Alfa Romeo F1 Team
Megosztás
Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

Justin Wilson 2015-ös, végzetes balesete a teljes motorsport-világot világot ráébresztette, hogy az együléses versenyautók még mindig nagyon veszélyesek.

Wilson az Andretti Autósport versenyzője volt az IndyCarban, ám a Pocono Raceway-en, mindössze 37 évesen életét vesztette, miután egy összetört autó törmelékei a sisakjába csapódtak.

Az eset rendkívül megrázta a motorsport közösséget, és cselekvésre ösztönözte – többek között – az amerikai IndyCar bajnokságot és az alapvetően európai központú Forma-1-et is. Mindkét bajnokság kifejlesztette a maga pilótafülke-védő eszközét. Az IndCar az aeroscreent, egyfajta „szélvédőt” vezetett be, melyet bár a Forma-1-es Red Bull csapat is tesztelt, az F1 végül a halo („glória”) nevű keret mellett tette le a voksát.

Mindkét megoldás bizonyított már, legutóbb a halo mentette meg a Forma-1-es Guanyu Zhou életét a Brit Nagydíjon. Olyannyira megmentette, hogy a kínai versenyző gyakorlatilag sértetlenül megúszta a rémisztő esetet.

@ted_meagher98

#silverstone #silverstonecrash

♬ original sound – Meagher Brian

Halo

Az F1 2018 óta alkalmazza a halót, mely egy titániumból készült keret elem, ami három ponton csatlakozik a pilótafülkéhez. Rengeteg kritikát kapott a kezdetekkor a védőelem, még a korábban súlyos F1-es balesetet szenvedett Niki Laudától is. Azonban az eszköz hamar bebizonyította, hogy a kis esztétikai „romlás” bőven megéri, hiszen a halo hatékonyan teszi a dolgát.

A becslések szerint ez 17%-kal növeli az esélyét annak, hogy az autóban ülő versenyző túléljen egy súlyos balesetet. Zhou esetében azonban ez a százalékos érték jóval magasabb lehetett, hiszen a felvételeket látva, nem úgy tűnik, hogy halo nélkül is túlélhető lett volna a baleset. De számos korábbi eset is volt már, mikor baleset következtében egy autó a másik tetején landolt, és halo nélkül a felül lévő akár „le is fejezhette” volna a másik autóban ülő versenyzőt.

Halo, Guanyu Zhou
Fotó: Florent Gooden / DPPI / Alfa Romeo F1 Team

Aeroscreen

A halóval szemben az IndCarban az aeroscreen honosodott meg. Ez egy polikarbonát-laminált szélvédő,  amely képes ellenállni akár 15 tonnás terhelésnek, és egy 3D-nyomtatott, öt darabból álló titániumkerettel van megerősítve.

Esztétikailag a többség szebbnek minősítette, mint az F1-es halót, azonban nagyobb a súlya és jelentősebben át kellett alakítani miatta az autók aerodinamikáját. Mivel azonban jelentősen javítja a biztonságot és a kilátást sem akadályozza az autóból (noha esőben nem tökéletes), végül elfogadták a versenyzők.

Ráadásul a jövőben a helyzet javulhat is, mivel a bajnokság új, könnyebb aeroscreenen dolgozik, mely 2024-ben debütálhat.

Marcus Ericsson, Chip Ganassi Racing, IndyCar, 500miles.hu
Fotó: James Black/Penske Entertainment

Hogy ugyanazon körülmények között a halo vagy az aeroscreen vizsgázna-e jobban, nehéz megmondani. Az azonban biztos, hogy mindkettő javított annak esélyén, hogy egy baleset szerencsés végkimenetelű lesz.

Mindettől függetlenül Marcus Ericsson, akinek volt szerencséje korábban az F1-ben a halóhoz és most az IndyCarban az aeroscreenhez is, 2020-ban azt nyilatkozta, hogy szerinte idővel az F1 is aeroscreenre válthat majd.

Aeroscreen F1 Forma-1 Guanyu Zhou Halo IndyCar
Megosztás. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr WhatsApp Email

Hozzászólások lezárva.

Facebook Twitter Instagram
© 2023 500miles.hu

Kezdj gépelni és nyomj Enter-t a kereséshez. Kilépéshez nyomd meg az Esc billentyűt.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Elfelejtetted jelszavad?