Justin Wilson 2015-ös, végzetes balesete a teljes motorsport-világot világot ráébresztette, hogy az együléses versenyautók még mindig nagyon veszélyesek.
Wilson az Andretti Autósport versenyzője volt az IndyCarban, ám a Pocono Raceway-en, mindössze 37 évesen életét vesztette, miután egy összetört autó törmelékei a sisakjába csapódtak.
Az eset rendkívül megrázta a motorsport közösséget, és cselekvésre ösztönözte – többek között – az amerikai IndyCar bajnokságot és az alapvetően európai központú Forma-1-et is. Mindkét bajnokság kifejlesztette a maga pilótafülke-védő eszközét. Az IndCar az aeroscreent, egyfajta „szélvédőt” vezetett be, melyet bár a Forma-1-es Red Bull csapat is tesztelt, az F1 végül a halo („glória”) nevű keret mellett tette le a voksát.
Mindkét megoldás bizonyított már, legutóbb a halo mentette meg a Forma-1-es Guanyu Zhou életét a Brit Nagydíjon. Olyannyira megmentette, hogy a kínai versenyző gyakorlatilag sértetlenül megúszta a rémisztő esetet.
@ted_meagher98
Halo
Az F1 2018 óta alkalmazza a halót, mely egy titániumból készült keret elem, ami három ponton csatlakozik a pilótafülkéhez. Rengeteg kritikát kapott a kezdetekkor a védőelem, még a korábban súlyos F1-es balesetet szenvedett Niki Laudától is. Azonban az eszköz hamar bebizonyította, hogy a kis esztétikai „romlás” bőven megéri, hiszen a halo hatékonyan teszi a dolgát.
A becslések szerint ez 17%-kal növeli az esélyét annak, hogy az autóban ülő versenyző túléljen egy súlyos balesetet. Zhou esetében azonban ez a százalékos érték jóval magasabb lehetett, hiszen a felvételeket látva, nem úgy tűnik, hogy halo nélkül is túlélhető lett volna a baleset. De számos korábbi eset is volt már, mikor baleset következtében egy autó a másik tetején landolt, és halo nélkül a felül lévő akár „le is fejezhette” volna a másik autóban ülő versenyzőt.
Aeroscreen
A halóval szemben az IndCarban az aeroscreen honosodott meg. Ez egy polikarbonát-laminált szélvédő, amely képes ellenállni akár 15 tonnás terhelésnek, és egy 3D-nyomtatott, öt darabból álló titániumkerettel van megerősítve.
Esztétikailag a többség szebbnek minősítette, mint az F1-es halót, azonban nagyobb a súlya és jelentősebben át kellett alakítani miatta az autók aerodinamikáját. Mivel azonban jelentősen javítja a biztonságot és a kilátást sem akadályozza az autóból (noha esőben nem tökéletes), végül elfogadták a versenyzők.
Ráadásul a jövőben a helyzet javulhat is, mivel a bajnokság új, könnyebb aeroscreenen dolgozik, mely 2024-ben debütálhat.
Hogy ugyanazon körülmények között a halo vagy az aeroscreen vizsgázna-e jobban, nehéz megmondani. Az azonban biztos, hogy mindkettő javított annak esélyén, hogy egy baleset szerencsés végkimenetelű lesz.
Mindettől függetlenül Marcus Ericsson, akinek volt szerencséje korábban az F1-ben a halóhoz és most az IndyCarban az aeroscreenhez is, 2020-ban azt nyilatkozta, hogy szerinte idővel az F1 is aeroscreenre válthat majd.