back to top
péntek, november 22, 2024

Nigel Mansell mindenkit ledöbbentett a vagány bemelegítés után

Dátum:

Megosztás:

- Reklám -

A Forma-1 címvédő világbajnokaként Nigel Mansell 1993-ban hódította meg Amerikát. Ezen a napon volt 30 éve, hogy először vezette új csapatában az IndyCar (akkori nevén a CART) autóját, és rögtön mindenkit lenyűgözött.

- Reklám -

Bár számos példa akad rá, hogy valaki mindkét elit sorozatban villant, nem mindenkinek sikerült mindkettőben fényes karriert befutni, és azért érthető okokból kell némi idő még a legjobbaknak is, amíg megszokják az előzőektől eltérő autót. Emiatt okozott hatalmas szenzációt Mansell 1993. január 5-én, a legelső IndyCar-tesztjén.

Senna 30 éve zsarolta meg titkos tesztjével a McLarent

- Reklám -

A legendás bajszos brit ebben az esztendőben már 40 éves lett, és előzőleg a csúcson szállt ki kénytelen-kelletlen a Forma-1-ből, miután a Williams nem teljesítette az új fizetési igényét, mellesleg amúgy is leigazolták a végül az utódjának, és nem a csapattársának bizonyuló Alain Prostot.

- Reklám -

Az IndyCar-teszt helyszíne Phoenix és a Firebird Raceway volt, egy nem ovál pálya. Mansell az első köröket még nem a versenyautójában, hanem egy bérelt Cadillac-ben futotta, hogy megismerkedjen a pályával. Alaposan megjáratta a nem épp ilyen kihívásokra tervezett járgányt, elég menőn, ezen a videón lehet megtekinteni 0:54-től.

Sikeres golfozó cimborája, Greg Norman fuvarozta ki Mansellt a tesztre, az ő elmondása szerint barátja „izgatottan” várta a gyakorlást. Amelyen kiderült, hogy egy vérbeli tehetségnek mindegy, milyen autót raknak alá: Mansell a 35 kör alatt megdöntötte a pályacsúcsot. Nem akármilyen teljesítmény egy számára ismeretlen járművel!

„Ez szenzációs, nagyon boldog vagyok” – értékelt Mansell a nap végén, aki gyakorolta a szándékos megforgást is, hogy megnézze, ilyen szituációkban, illetve a menetirányba állásnál hogyan reagál a kocsi.

Oválon néhány nappal később ment először, szintén Phoenix-ben. A Los Angeles Times tudósítása szerint nagyjából 60 fős, Európából érkező újságíró-sereg várta a pályán, más források 90 főt említenek. „Ha tudom, hogy ekkora lesz az érdeklődés, tárgyaltam volna az Indy szezonjának globális közvetítési jogairól. Nagyon érdekli a sajtót ez a kísérlet. Angliában ötszörösére emelkedett a közvetítési díj” – közölte Mansell.

Több mint 400 millióért kelt el Mansell bajnoki autója

Több felvétel található az interneten, amelyen az F1 és az IndyCar autója közötti különbségekről beszél, ezek közül utóbbi nagyobb súlyát, lassabb reagálását emelte ki, viszont a motorja erősebb benne a turbó miatt. Ő ilyen szerkezettel utoljára évekkel korábban, 1987-ben versenyzett, ahogy a kézi váltót is újra meg kellett szoknia. „Hét éve nem vezettem így, már azt sem tudom, hol a kuplung. Idő kell, mire megszokom” – ismerte el.

Az első oválpályás tesztjén 71 kört ment, itt olyan idővel zárt, amivel az előző évi futamon a 4. rajthelyet szerezte volna meg. Teljesítményéről elismerően beszélt csapattársa, Mario Andretti, egy másik F1-es bajnok. „Fantasztikus volt. Én meg sem lepődtem, mert láttam már vezetni Nigelt, és mindig, mindenhol szélvészgyors volt. Egy versenyző nem változik, bármilyen autóban gyors.

Az idény káprázatosan sikerült a brit számára, hiszen egy évvel a Forma-1 bajnoki címe után az IndyCar-ét is megnyerte.