A Forma-1 címvédő világbajnokaként Nigel Mansell 1993-ban hódította meg Amerikát. Ezen a napon volt 30 éve, hogy először vezette új csapatában az IndyCar (akkori nevén a CART) autóját, és rögtön mindenkit lenyűgözött.
Bár számos példa akad rá, hogy valaki mindkét elit sorozatban villant, nem mindenkinek sikerült mindkettőben fényes karriert befutni, és azért érthető okokból kell némi idő még a legjobbaknak is, amíg megszokják az előzőektől eltérő autót. Emiatt okozott hatalmas szenzációt Mansell 1993. január 5-én, a legelső IndyCar-tesztjén.
A legendás bajszos brit ebben az esztendőben már 40 éves lett, és előzőleg a csúcson szállt ki kénytelen-kelletlen a Forma-1-ből, miután a Williams nem teljesítette az új fizetési igényét, mellesleg amúgy is leigazolták a végül az utódjának, és nem a csapattársának bizonyuló Alain Prostot.
Az IndyCar-teszt helyszíne Phoenix és a Firebird Raceway volt, egy nem ovál pálya. Mansell az első köröket még nem a versenyautójában, hanem egy bérelt Cadillac-ben futotta, hogy megismerkedjen a pályával. Alaposan megjáratta a nem épp ilyen kihívásokra tervezett járgányt, elég menőn, ezen a videón lehet megtekinteni 0:54-től.
Sikeres golfozó cimborája, Greg Norman fuvarozta ki Mansellt a tesztre, az ő elmondása szerint barátja „izgatottan” várta a gyakorlást. Amelyen kiderült, hogy egy vérbeli tehetségnek mindegy, milyen autót raknak alá: Mansell a 35 kör alatt megdöntötte a pályacsúcsot. Nem akármilyen teljesítmény egy számára ismeretlen járművel!
„Ez szenzációs, nagyon boldog vagyok” – értékelt Mansell a nap végén, aki gyakorolta a szándékos megforgást is, hogy megnézze, ilyen szituációkban, illetve a menetirányba állásnál hogyan reagál a kocsi.
Oválon néhány nappal később ment először, szintén Phoenix-ben. A Los Angeles Times tudósítása szerint nagyjából 60 fős, Európából érkező újságíró-sereg várta a pályán, más források 90 főt említenek. „Ha tudom, hogy ekkora lesz az érdeklődés, tárgyaltam volna az Indy szezonjának globális közvetítési jogairól. Nagyon érdekli a sajtót ez a kísérlet. Angliában ötszörösére emelkedett a közvetítési díj” – közölte Mansell.
Több felvétel található az interneten, amelyen az F1 és az IndyCar autója közötti különbségekről beszél, ezek közül utóbbi nagyobb súlyát, lassabb reagálását emelte ki, viszont a motorja erősebb benne a turbó miatt. Ő ilyen szerkezettel utoljára évekkel korábban, 1987-ben versenyzett, ahogy a kézi váltót is újra meg kellett szoknia. „Hét éve nem vezettem így, már azt sem tudom, hol a kuplung. Idő kell, mire megszokom” – ismerte el.
Az első oválpályás tesztjén 71 kört ment, itt olyan idővel zárt, amivel az előző évi futamon a 4. rajthelyet szerezte volna meg. Teljesítményéről elismerően beszélt csapattársa, Mario Andretti, egy másik F1-es bajnok. „Fantasztikus volt. Én meg sem lepődtem, mert láttam már vezetni Nigelt, és mindig, mindenhol szélvészgyors volt. Egy versenyző nem változik, bármilyen autóban gyors.”
Az idény káprázatosan sikerült a brit számára, hiszen egy évvel a Forma-1 bajnoki címe után az IndyCar-ét is megnyerte.