A 2022-es idény Will Power bajnoki címével zárult, azonban az utolsó futamont 5 versenyző is harcban volt a bajnoki címért. Így bukták el.
Will Power teljesen megérdemelten gyűjtötte be az Astor Challenge Cup-ot, de mint minden bajnoki küzdelemben, itt is alakulhatott volna másképp a forgatókönyv, különösen egy olyan szezonban, mint amilyen 2022 volt, hisz az ausztrál legnagyobb ellenfelei elképesztően magas szinten teljesítettek.
A rekordot érő Laguna Seca-i pole pozíciója megmutatta, hogy mennyire megérdemelt az idei bajnoki címe, és ezen az edzésen érződött először, hogy a nagy nyomás alatt bizony megroppantak a legnagyobb ellenfelei. Amúgy idén ez hatványozottan igaz volt, nem csak az időmérőkön, hanem a versenyeken is, hisz minden egyes riválisának volt egy-egy nagy horderejű hibája vagy eseménye, ami teljesen átszabta a szezon végkimenetelét.
Power talán még így is legyőzte volna őket, annyira magasan volt mentálisan, ettől függetlenül érdemes kiemeleni azon pillanatokat amelyek sorsdöntőnek bizonyultak.
A The-Race összes is gyűjtötte ezeket, így fussunk is át rajtuk. Amennyiben másképp látjátok, írjátok meg a hozzászólások alatt, hogy számotokra melyik másik pillanat volt döntő.
JOSEF NEWGARDEN – Az iowai második futam
Newgarden talán a legkülönösebb mind közül, mivel ő a második pilóta az elmúlt bő egy évtizedben, aki öt győzelmet szerzett egy szezonban, de a bajnoki címről lemaradt. Amúgy ironikus módon Will Power volt az 2011-ben, de azt inkább felejtsük is el, hisz szegény Dan Wheldon tragikus balesete és halála miatt alakult úgy a véghajrá, ahogyan.
Egyesek szerint a Laguna Seca-i kvalifikáció – amikor a dugóhúzóban megforgott, és emiatt a 25. helyről kellett indulnia – tönkretette a bajnoki cím megszerzését, de ezzel nem lehet teljes egészében egyetérteni. Ha végig csinálja rendesen a kvalifikációt, akkor nem lett volna meg a versenyen látott gumielőnye, és még ha nyert volna is, és minden más ugyanígy alakul, akkor is Power lett volna a bajnok.
Tehát muszáj az iowai balesetére visszatekinteni, ahol mint emlékezhetünk a meghibásodott lengéscsillapító miatt vágódott a falba. Ha ez nincs, akkor lehet most azt mondanánk, hogy Josef Newgarden háromszoros bajnok.
A táblázat bal oldalán az olvasható, hogy hogyan alakult volna a ponttáblázat Iowa után, ha Newgarden a második futamot is megnyerte volna. A jobb oldalán pedig az, hogy hogyan alakult volna a bajnokság vége, ha minden más úgy marad.
Mi lett volna ha
Iowa után | Bajnokság vége |
1. Newgarden – 413 pont | 1. Newgarden – 588 pont |
2. Ericsson – 403 pont | 2. Power – 555 pont |
3. Power – 390 pont | 3. Dixon – 521 pont |
4. Dixon – 369 pont | 4. McLaughlin – 510 pont |
5. O’Ward – 358 pont | 5. Palou – 509 pont |
6. Palou – 358 pont | 6. Ericsson – 506 pont |
7. McLaughlin – 317 pont | 7. O’Ward – 471 pont |
Tegyük hozzá, hogy a baleset után Newgarden a paddockban elesett és beverte a fejét, ami miatt egy éjszakát a kórházban kellet tölteni, emiatt kevesebb mint egy hete volt arra, hogy felkészüljön és fitt legyen a második Indy GP futamára. Ez sem segített a helyzetén.
Gavin Ward (korábbi mérnöke) év eleji elvesztésétől kezdve, és a sok új ember érkezése miatt túl nagy nyomás nehezedett Newgardenre, aki idén a csapat vezéralakja volt, és ez ki is ütött rajta. Elég egyszerűen csak Power #12-es csapatának nyugodtságára rápillantani, mindent elárul.
Ez egy újabb hihetetlen év volt számára, de egy megint olyan, amiről Newgarden azt mondhatja, hogy az övé kellett volna, hogy legyen, de ahogy 2020 és 2021 után most is nüánsznyival, de lemaradt róla.
SCOTT DIXON – INDY 500
Dixon 2008 óta próbálja ismételten a magasba emelni a Borg-Warner trófeát, sikertelenül. 2022-ben uralta a versenyt, ám ez az utolsó box kiállásig tartott, hiszen 1 mérföld/órával gyorsabban hajtott be a kelleténél, amiért büntetést kapott, és így a 21. helyen végzett. Ha ez nincs, tehát megnyeri az Indy 500-at, akkor már Portlandben bajnokká koronázzák.
„Azt hiszem, Indy volt talán a legnagyobb veszteség és a dupla pontok megszerzése” – mondta Dixon még a múlt héten a The Race-nek.
„Határozottan fáj annak a futamnak az elvesztése. Ha még az első háromban is végeztünk volna, az teljesen megváltoztatta volna ezt a hetet és a bajnoki kilátásokat, az biztos. De ezek mind olyan dolgok, amiken nem tudsz változtatni. Szóval nincs értelme rágódni rajtuk.”
Hozzátette: „Higgyétek el, feldúlt voltam Indy miatt, de hétfőre már továbbléptem. Ez egy ilyen dolog. Olyan sportban játszunk, ahol sokkal többet veszítesz, mint amennyit nyersz. Sajnos hozzá kell szokni a vereségekhez, vagy csak az olyan eredményekhez, amelyekre talán nem számítottál. Ez a versenyzés része. Ismétlem, Indy nem tartozik nekem semmivel, és továbbra is kopogtatni fogunk az ajtón. Úgy gondolom, hogy az elmúlt években nagyszerű teljesítményt nyújtottunk és nagyszerű autóink voltak.”
MARCUS ERICSSON – LONG BEACH
Sajnos Ericsson bajnoki címre való pályázása a szezon utolsó néhány futamán elhalt, részben önhibáján kívül, például a Nashville-i versenyen való kiesése és az Indy GP kvalifikációján felmerült motorproblémája miatt.
Long Beach azonban egyértelműen Ericsson hibája volt. Harcban volt a győzelemért, de 19 körrel a vége előtt megpördült, amikor Alex Palou-t próbálta levadászni a második helyért az újraindításnál. Utólag visszagondolva, a harmadik hely, ahonnan megpördült, csak a harmadik helyre emelte volna fel a bajnokságban, de a szezon elején talán több kontrollt adott volna neki. Ez volt az, amely talán egy kicsit jobban érvényesítette volna a tekintélyét a bajnokságban. Lehet, hogy a riválisai még elszántabbak lettek volna arra, hogy megverjék őt, ami miatt talán többet hibáztak volna.
Az utcai pályás formája erős volt 2022-ben, de a végeredmény mégsem ezt mutatja, és íme, miért.
Mivel a Ganassi épített pályás tempója idén gyengébb volt, mint a Penske-é, Ericssonnak jobban ki kellett volna használnia az utcai futamokon.
SCOTT MCLAUGHLIN – INDY 500
Az a tény, hogy McLaughlin egyáltalán versenyben volt a bajnokságért, pláne úgy, hogy ez volt mindösszesen a második teljes éve a nyílt kerekűek világában, az valami elképesztő.
Newgarden mögött ő szerezte a második legtöbb győzelmet a Team Penskenél, számszerint hármat, de a szezon közepi szenvedése az, ami a bajnoki címébe került. Az év elején megpördült Long Beachen, majd balesetet szenvedett az Indy 500-on, valamint az indianapolisi épített pályás versenyen, és a Detoriti utcai futamon is kicsúszott, és ezek mind-mind súlyosbították a helyzetét.
A Long Beach-i hétvégén a 14. helyen végzett, és ez véget vetett a szezonkezdeti jó sorozatának, hisz St. Petersburgban és Texasban az első és a második helyen ért célba. Ezzel ott és akkor lendületet veszített, de az Indy 500-on a hetedik helyről állt ki a boxutcába, majd rögvest ezután megpördült és a falba csapódott. Ez volt a legfájóbb számára a pontok szempontjából.
Egy hetedik hely is elég lett volna neki ahhoz, hogy Laguna Seca után a második helyen végezzen a bajnoki összetettben, nyolc ponttal lemaradva Power mögött.
Vajon ezek a plusz pontok segítettek volna abban, hogy a szezon másképp alakuljon számára? Nehéz megmondani. Mindenesetre komoly tanulópénz volt, ami miatt arra lehet következtetni, hogy a jövőben nagyon nehéz lesz őt legyőzni, tekintve, hogy rájött arra, hogyan működik az autó, ami nyilván szükséges ahhoz, hogy egy igazán elit IndyCar versenyzővé váljon.
Talán ez a bukás, és vereség adott akkora lendületet, hogy a jövőben megállíthatatlan legyen.