csütörtök, április 25, 2024

Hamilton-szindrómát okoztak egy másik sikeres pilótának is egy kínos bakival

Dátum:

Megosztás:

„Kicsit úgy érzem, mintha kiraboltak volna” – ez a mondat ismerős lehet az autósportot kedvelők körében, de nem (csak) Lewis Hamilton szájából hangzott el, miután a Forma-1 2021-es szezonzáró futamán egy vitatott versenyirányítási döntés következtében elvesztette a bajnoki címet.

- Reklám -

Scott Dixon négyszer nyerte meg az IndyCar-t, de 2012-ben, amikor az IndyCar milwaukee–i futamán önhibáján kívül csúnyán pórul járt, még egyetlen plecsnije sem volt. A versenyigazgató Beaux Barfield elismerte a versenyirányítás hibáját, ami nélkül a pilóta akár már ebben az évben bajnok lehetett volna, bár erre a bakira nem a szezon hajrájában, hanem a közepén került sor.

- Reklám -

De mi is történt? A 225 körös táv 100. köre tájékán biztonsági autós periódus volt, amelynek a végén a gyanú szerint kiugrott, túl hamar előzött. A később meghozott ítélet idején már a 3. helyen haladt, és a bokszutcán áthajtásos büntetést feldúltan töltötte le. „Ez nevetséges, nem ugrottam ki” – fortyogott a rádión. A kommentátorok sem értették, mi rosszat csinált, a visszajátszás alapján minden szabályosnak tűnt.

- Reklám -

A rajtbüntetés miatt hátulról induló pilóta így hiába kapaszkodott előre, ismét a mezőny végén találta magát és onnan csak a 11. pozícióba ért fel a leintéskor. „Amikor zöldre váltott a lámpa, gázt adtam. Nem tudom, mi volt a probléma, nagyon várom az IndyCar magyarázatát” – mondta a verseny utáni nyilatkozatában, majd a közösségi médiában jelentette ki azt, hogy „kirabolva” érzi magát. Mint utóbb kiderült, joggal.

Banális hibát követtek el az irányítótoronyban

Elég hamar kiderült, mit néztek be csúnyán a versenyirányításnál: egyszerűen rossz felvétel alapján büntették meg Dixont, az újraindítás köre helyett az eggyel azelőtti körre pillantottak rá a képernyőkön. Eredetileg akkor, a 101. kör végén akarták újraindítani a mezőnyt, de az élen haladó Hélio Castroneves túl korai gyorsítása miatt csak a 102. kör végén jött a zöld zászló, addig maradt a sárga jelzés. Dixon 101. körös mutatványát tehát egyáltalán nem kellett volna figyelni.

Ránéztünk a visszajátszásra, és az újraindítás előtti körben egyértelműen kiugrás volt, ez alapján döntöttünk” – mondta Beaux Barfield versenyigazgató, akinek a meglátását a protokoll értelmében többen megerősítették a kollégái közül. Csakhogy nem esett le egyiküknek se, hogy rossz felvételt néznek, nem a tényleges újraindításét.

Nem néztem elég hosszú ideig a felvételt. Ha még négy-öt másodpercig megteszem, láthattuk volna, hogy még sárga zászló van érvényben – ismerte el.Teljes mértékben vállalom a felelősséget a hibás döntésért. Minden rosszul állt össze. Én hibáztam, nem végeztem alapos munkát. Technikai és emberi hiba is történt, ez fájdalmas.

No de mindez hogy fordulhatott elő? Erre egy szerencsétlen egybeesés a magyarázat.

Scott Dixon, Chip Ganassi Racing
Scott Dixon. Fotó: Penske Entertainment/Matt Fraver

Különböző rendszereken megy az idő és az eredmény mérése, valamint a visszajátszás. Naponta szinkronizáljuk a két rendszerben az időt, de ezúttal volt 36 másodperc eltérés – magyarázta a versenyigazgató. – A visszajátszási rendszerben az idő 36 másodperccel eltért a hivatalos időmérésétől, így a felvétel pont egy kör hátrányban volt.

Dixon 435 ponttal 3. lett a bajnokságban, Will Power 465, Ryan Hunter-Reay 468 egységet gyűjtött, vagyis a végeredményt is befolyásolhatta a tévedés Milwaukee-ban: ha Dixon a büntetés nélkül megelőzi a pont előtte haladó Hunter-Reay-t, és helyette végül ő nyer, akkor elméletileg ő lett volna a bajnok (nyilván az összes későbbi eseményt változatlannak feltételezve).