Május 1-én mindig a legendás Ayrton Sennára emlékezünk, mi pedig úgy döntöttünk, hogy megosztjuk veletek IndyCar tesztjének igaz történetét.
1992 decemberében a Forma-1 legendás alakja, Ayrton Senna tesztelt egy Penske IndyCar-t.
Cikkünkben a brazil aznapi mérnöke, Nigel Beresford, valamint Roger Penske emlékeit idézzük fel.
Ayrton Senna tudta, hogy az 1993-as F1-es szezon valószínűleg hatalmas csalódással fog végződni.
McLaren-csapata elvesztette a Honda-motorokat, és a háromszoros világbajnok tudta, hogy a Ford motor erőtlen lesz ősriválisa, Alain Prost Williams-Renault-jával szemben.
Senna mérlegelte a lehetőségeit, és szerette volna megtapasztalni, milyen is valójában egy IndyCar – egy olyan autó, amelyben nincs meg az összes elektronikus kütyü, ami az 1990-es évek elején az F1-es gépeket jellemezte.
Nigel Beresford, aki ma a Formula E-ben szereplő Dragon Racing technikai igazgatója, aznap Senna mérnökeként tevékenykedett, – és elmesélte, mi történt 1992. december 10-én.
„Úgy terveztük, hogy három napig teszteljük a Penske új PC22-esét” – mondta Beresford a Motorsport.com-nak.
„Az elsőt a Firebird Raceway West-en tartottuk volna, egy nagyon rövid, 1,1 mérföldes országúti pályán. Volt egy 1992-es Penske, amit összehasonlító autóként és alapként használhattunk.”
Az utolsó pillanatban kötött megállapodás
Néhány nappal a teszt előtt Emerson Fittipaldi és a Marlboro révén megállapodás született arról, hogy Senna vezetheti a ’92-es autót.
„Ez egy utolsó pillanatban kötött megállapodás volt” – emlékezett vissza Beresford. „Senna szinte teljesen egyedül érkezett.”
„Utoljára az 1991-es Ausztrál Nagydíjon láttam őt Adelaide-ben. Egy évvel később egy ilyen hétköznapi helyen látni valakit, mint ő, elég szürreális volt.”
A napot Emerson Fittipaldi – a Penske akkori teljes munkaidős versenyzője – kezdte, a hideg pályán.
Egy rövid szünet után azonban már Sennán volt a sor.
„Normális esetben a Forma-1-es versenyzők azonnal tempót diktálnak” – mondta Beresford. „Ayrton kezdetben elég lassú köröket kezdett futni, és ez meglepetés volt.”
„Ebben az autóban szekvenciális sebességváltó volt, és Sennának újra hozzá kellett szoknia a sebességváltó használatához. Időnként eltévedt a sebességfokozatok között. Teljesen leállította az autót, kiválasztotta az első fokozatot, majd újra elindult.”
Ayrton Sennának hozzá kellett szoknia a turbós autó sajátosságaihoz. Miután 14 kört teljesített, 49,5 másodperces legjobb körrel tért vissza a boxba.
„Elmondta, hogy a motor nagyon jól vezethető, és elég nehéznek találta az autót – nem olyan fürge, mint egy sokkal könnyebb F1-es autó -, és hozzátette, hogy nem tudja, milyen fordulatszámot húz, mert a motor hangja annyira más” – tette hozzá Beresford.
„A Firebirdnek van egy közepesen gyors kanyarja, és Senna éppen akkor kezdte el nyomni az autót abban a kanyarban. Érezte az autó súlyát; nem akarta a határig nyomni. Nem ez volt a megfelelő hely és idő erre.
„Látni akarta az autó érzékenységét, ezért lágyabb rugókat tettünk hátra, lecsatlakoztattuk a hátsó kipörgésgátlót, és 20 gallon metanolt adtunk hozzá.”
„Elképesztően gyors”
A háromszoros világbajnok egy másik 10 körös etapot is megtett ugyanezzel a gumiszettel, és 49,09 másodperc alatt érte el a legjobb időt.
„Visszajött a boxba, és azt mondta: ‘Köszönöm szépen, megtanultam, amit tudnom kellett.’ Kiszállt az autóból, és ennyi volt” – folytatta Beresford.
„Senna semmilyen szinten nem okozott csalódást. Egyszerűen elképesztően gyors volt. Emmo legjobb köre 49,7 volt, szemben Senna 49,09-es idejével.
A nap végén Emerson 48,5-öt ment az új Penske-vel, és ez mindössze 0,6 másodperccel volt gyorsabb Sennánál. Ez nagyon jó volt, figyelembe véve, hogy Ayrton egy egyéves autóval, régi gumikon ment.”
„Számomra ez azt jelezte, hogy milyen rendkívüli gyorsan tudott alkalmazkodni és megközelíteni a versenyképes időket.”
Roger Penske ugrott a lehetőségre
A csapat tulajdonosa, Roger Penske egy későbbi interjúban elmondta, hogy hatalmas megtiszteltetésnek tartotta azt, hogy egy ilyen ikon, mint Ayrton Senna beült az egyik autójába.
„Mindenki ott akart lenni” – emlékezett vissza Roger Penske. „Ott volt Emerson Fittipaldi, Paul Tracy, és az autó főtervezője, Nigel Bennett is. Nagyon izgalmas nap volt.”
Az IndyCar történetének legsikeresebb csapatfőnöke elismerte, hogy reális lehetőséget látott Senna leigazolásában.
„Eléggé furcsa helyzetbe került Senna, mert nem volt minden rendben az akkori csapatánál. Szóval le akartuk igazolni őt a szezonra. Külön érdekesség volt, hogy néhány nappal a teszt előtt a Newman-Haas csapat felhívott minket, hogy náluk Mansell fog vezetni.”
„Minden követ megmozgattunk, hogy a mi autónkat vezesse Senna” – jelentette ki Penske.
A legendás csapattulaj arra is visszaemlékezett milyen volt Senna.
„Egyedül érkezett, és mindenkivel nagyon kedves volt. Közösen vacsorázott a versenyzőinkkel. Egyáltalán nem éreztette azt, hogy ő egy sztár lenne.”
„Számomra nagyon fontos, hogy a versenyzőm csapatjátékos legyen, és Senna személyisége pont ilyen volt. Nagyon jól dolgozott együtt a csapattal. Igazán különleges ember volt.”
„Elképesztő lett volna ha sikerül leigazolnunk, de így is elmondhatom, hogy Senna vezette az egyik autómat.”