csütörtök, március 28, 2024

A benzinhiány miatt már fújtak le klasszikus autóversenyt

Dátum:

Megosztás:

Közeledünk az idei daytonai 24 órás versenyhez, és ennek kapcsán felidézzük a hányattatott sorsú 1974-es viadalt, amit a világgazdasági krízis miatt nem az eredetileg tervezett időpontban és formában rendeztek meg.

- Reklám -

Az üzemanyaghiány jelenségét az utóbbi hónapokban sokunk megtapasztalta, de az autósportban ennek egyelőre nem volt érezhető hatása, az inflációt leszámítva. Mindazonáltal nem először történt ilyesmi a világon, és az első ilyen krízisnek jóval nagyobb következményei voltak a száguldó négykerekűekre, az Egyesült Államokban a nagy bajnokságok sem mentesültek a kényszerű szankcióktól.

- Reklám -

Az arab OPEC (Kőolaj-exportáló Országok Szervezete) 1973 októberében fityiszt mutatott a világnak és beszüntette a kőolajexportot a nyugati világba. A hirtelen kieső termelést nem tudták gyorsan pótolni, a fogyasztás csökkentésére hozott intézkedések részeként az Egyesült Államokban például szombat este 9 órától vasárnap éjfélig be kellett zárniuk a benzinkutaknak.

A nagy amerikai autóverseny-sorozatok képviselői november közepén gyűltek össze Chicagóban, hogy megbeszéljék, miként faraghatnának a fogyasztáson, amit a kormány 20-25%-os célkitűzésként fogalmazott meg nekik. A bajnokságok képviselői előtte összeállítottak egy (ki tudja, mennyire részrehajló) tanulmányt a különböző gazdasági tevékenységek üzemanyag-fogyasztásáról, így érvelve kerülték el a teljes leállást. A tanulmány egyik megállapítása az volt (mily meglepően), hogy az autósport összességében csak a hetedik legnagyobb fogyasztó, mert többek között a moziba járás, a profi amerikai foci és kosárlabda, meg a lóverseny is több benzint szív el.

- Reklám -

1974 januárjában a szervezetek elfogadták a csökkentési célt és a lépéseket, ennek esett áldozatául a hagyományosan januárban rendezett daytonai 24 órás viadal. 1966 óta ilyen időtávval csak ekkor maradt el a futam, jóllehet, fapadosan, 250 mérföldes verzióban júliusban részben bepótolták.

A NASCAR versenyei nem maradtak el, viszont 10 százalékkal csökkentették a távjukat, így lett például a Daytona 500-ból Daytona 450. Az edzéseken a csapatok által felhasználható benzinmennyiséget szintén korlátozták. A NASCAR emellett változtatott a szabályokon és a nagyobb lökettérfogatú motorokat a rájuk vonatkozó előírások szigorításával büntette. A sorozat az év végén úgy becsülte, hogy a csúcssorozata az előző évihez képest 30 százalékkal csökkentette az üzemanyag-fogyasztását.

1975-re mérséklődött a kőolajtermelési probléma és minden visszaállt a normális kerékvágásba, bár a motorokra vonatkozó szabályok egy része változatlan maradt.