back to top
vasárnap, november 24, 2024

Zseniálisan pimasz volt az F1 egyik legnagyobb csalása

Dátum:

Megosztás:

- Reklám -

A dühös riválisok hiába próbálták megvétózni az egyik pilóta egyértelmű pályalevágással szerzett előnyét, a cseles amerikai megtarthatta az előkelő pozícióját. Megmosolyogtató sztori 1959-ből.

- Reklám -

Az 1959-es szezont záró sebringi USA Nagydíjon a bajnoki cím foglalkoztatta leginkább az autósport világát, így az addig kiemelkedő sikert nem jegyző amerikai Harry Schell fű alatt trükközött és mindenki meglepetésére a 3. rajtkockát szerezte meg az időmérőn.

- Reklám -

Schell a Forma-1-ben összesen 57 futamon indult főleg a Maserati és a BRM tagjaként, ez volt az utolsó előtti versenye, és ekkor a Cooper autóját vezette, mivel a BRM nem utazott ki az Egyesült Államokba. A világbajnoki sorozatban kétszer dobogóra állhatott, valamint Sebringben többször is a 12 órás versenyen.

Tisztességes dicsőséglista, de nem olyan kalibert mutat, aki a mezőny krémjéhez tartozik. A kvalifikáción gyanús is lett, hogy az utolsó körében hirtelen 6 másodpercet javított az eredményén, e nélkül csak a 11. pozíció lett volna az övé. Az amerikai versenyző a leintés után árulta el, mit művelt, és ez egészen zseniális/megbotránkoztató volt, ki hogy ítéli meg a csalafintaságot.

- Reklám -

Schell elmondta, hogy korábban észrevett egy látszólag sehova sem vezető szervizutat a pálya közepén, amelyről kiderült, hogy később visszacsatlakozik a nyomvonalba, és amikor alábbhagyott a forgalom a pályán (akkoriban nem alakult ki roham az időmérő utolsó másodperceiben), kihasználta a rövidítési lehetőséget. A verseny Wikipedia-oldalán ezt grafikusan is ábrázolták, az M.G. Bridge és a Webster Turn felirat közötti szaggatott részt kell nézni.

Ezzel belekontárkodott a vb-címben még reménykedhető három pilóta küzdelmébe, Stirling Moss és Jack Brabham mögül, illetve Tony Brooks elől indult; nem véletlen, hogy utóbbi csapata, a Ferrari tiltakozott a leghevesebben, állítólag még a rajt előtti himnusz idején hangosan reklamáltak. A versenyirányítás azonban nem avatkozott közbe, helyben hagyták a kézi időmérésben rögzített eredményeket. Több mint 8 kilométeres volt a pálya, nehéz volt minden szegletét látni, és nyilván nem rendelkeztek olyan digitális felügyeleti eszközökkel, mint manapság, amivel kiszúrhatták volna a turpisságot.

A történet lezárását egy csodálatos rímmel ismertetnénk:

  • A sors a verseny hetedik körében igazságot szolgáltatott,
  • Schell autójának kuplungja felmondta a szolgálatot.