csütörtök, április 18, 2024

Elképesztő kudarc lett az amerikai csapat F1-es tervéből

Dátum:

Megosztás:

Miközben a Haas csatlakozása a mezőnyhöz sikeres volt és most sokan szívesen látnák Michael Andretti csapatát az F1-ben, felidézünk egy nem olyan régi történetet, amikor csúnyán felsültek egy hasonló kísérlettel. Pedig nem amatőrök vitték a projektet.

- Reklám -

A 2000-es évek végi gazdasági válság kisöpört több nagy gyártót a Forma-1-ből (melyek istállói nem mind jogutód nélkül szűntek meg), ezért az FIA kezdeményezést tett a mezőny bővítésére. A forgatókönyv az volt, hogy 1995 óta nem látott méretű, 26 autós legyen a rajtrács 2010-ben, és a több mint tucatnyi jelentkezőből négy nevezését fogadták el: a később Caterham-re keresztelt Lotusét, a később Marussiára keresztelt Virginét és a később HRT-re keresztelt Camposét.

- Reklám -

A negyedik aspiráns volt a USF1, amellyel az F1 vezetése szerette volna népszerűbbé tenni a sportágat a tengerentúlon. Az istállót Ken Anderson alapította, aki korábban az F1-ben és az IndyCar-ban tervezett autókat, míg a sportszakmai vezető Peter Windsor volt, aki többek között a Williams csapatmenedzsereként is dolgozva alaposan kiismerte a világbajnokság közegét.

Évek óta készültek az F1-es projektre, a bázist például Charlotte-ban alakították ki. „2008-ban indítottuk el, és ahogy felsorakoztak a szponzorok, találkoztunk Nick Craw-val, az FIA amerikai képviselőjével. Megmutattuk neki a büdzsét és a terveinket, amiket felcsigázva tovább küldött Max [Mosley, az FIA akkori elnöke] felé. Másnap reggel levél jött Maxtól, hogy üdvözlünk a Forma-1-ben, elfogadjuk a nevezést” – mesélte Anderson az Autosportnak.

- Reklám -

Elárulta, hogy Luca di Montezemolo, a Ferrari akkori elnöke az amerikai piac csábítása miatt ajánlatott tett nekik a motorszállításra, bár végül a visszatérő Cosworth-tel állapodtak meg. A szponzorok között megtalálható volt a Youtube társalapítója, Chad Hurley, ennek egyik eredménye volt, hogy a csapat több kedvcsinálóval jelentkezett a videómegosztón; ez akkoriban újdonságnak számított. (A csatorna máig elérhető.)

A kezdeti hurráhangulat azonban idővel elmúlt, 2009 végéhez közeledve egyre több gyanús jel érkezett, hogy a USF1 komoly pácban van és veszélyben a rajthoz állása a 2010-es bahreini szezonnyitón.

Nyilván nem segített a helyzetükön, hogy a mérvadó sajtó erről tudósított, de a színfalak mögé belátók sem bizakodtak. Az egyik ilyen személy az F1-be vágyó és ott végül más csapatokkal induló Karun Chandhok volt, aki Bernie Ecclestone javaslatára többször egyeztetett a USF1-gyel, hátha jut neki egy ülés. A charlotte-i látogatása nem győzött meg. „Nem úgy jöttem el, hogy azt gondoltam, hogy időben elkészülnek” – ismerte el utólag. Azon is meglepődött, hogy az autó tervei szokatlan megoldásokat tartalmaznak, például hossz- helyett keresztirányban beszerelt váltót, vagy az F1-ben honos torziós helyett spirálrugót. A félig üresen tátongó gyár sem volt épp kedvező jel.

2010 januárjában bejelentették az első pilótát az argentin José María López személyében. Ebből azonnal leszűrték sokan, hogy anyagi gondok vannak, mert a későbbi Le Mans-i győztes és túraautó-világbajnok egyáltalán nem számított vonzó portékának, már évek óta Argentínában versenyzett kisebb sorozatokban, a GP2-ben is évekkel korábban végzett egyszer a 9., egyszer a 10. helyen a tabellán. Cserébe tehetős szponzorokat tudott magával vinni a USF1-hez. A másik versenyzőjelölt állítólag a Honda tesztpilótája, James Rossiter volt.

Ennyi készült el az autóból. Fotó: USF1

Rossz előérzete volt a Cosworth munkáját koordináló Mark Gallaghernek is, aki elmondta, hogy a USF1 ugyan fizetett, de nem osztotta meg a szükséges műszaki részleteket az autóról, ezt „roppant különösnek” tartotta. „Decemberben vagy 2010 januárjának elején világossá vált, hogy valami nem stimmel náluk. Emlékszem, beszéltem Kennel, aki közölte, hogy sajnálja, amiért nem jeleztünk vissza neki, de a motor az utolsók között volt, amivel foglalkozni tudtak” – elevenítette fel Gallagher.

Szólt, hogy amikor elkészültek a kocsival, egyszerűen csak belerakják a motort…Ekkor jöttem rá, hogy a USF1 projektje kritikus állapotban volt addig, de nem fog megvalósulni.

Igaza lett. Egyre többen hagyták el a gárdát, Anderson pedig nem tudott úrrá lenni az egyre fojtogatóbb pénzügyi problémákon, bár úgy érezte, menthető lenne a helyzet az FIA segítségével, de ez elmaradt. Felmerült, hogy összeolvadnak egy másik érdeklődővel, hogy szezon közben csatlakoznak a mezőnyhöz, mindhiába.

Már senki sem hitte, hogy ott lesznek a szezon előtti tesztelésen, végül március elején megvonták tőlük az indulási jogot és később 309 ezer dolláros pénzbüntetést is kaptak. A projekt eredménye egy félig sem elkészült váz lett.

Nem járt sokkal jobban a három új istálló sem,  a HRT 2012-ig, a Caterham 2014-ig, a Marussia 2016-ig bírta.