back to top
péntek, november 22, 2024

A Trackhouse hosszú idő után repítheti vissza Amerikát a motorversenyzés legmagasabb szintjére

Dátum:

Megosztás:

- Reklám -

Az Amerikai Egyesült Államok a hatvanas évek óta jelentős képviselettel rendelkezik a gyorsaságimotoros-világbajnokságon, az elmúlt évtizedek azonban nem hozták számukra a korábban megszokott sikereket. Régóta már csapatuk sincsen a MotoGP-ben, most a Trackhouse Racinggel újra helyet kérnek maguknak a legnagyobbak asztalánál.

- Reklám -

Nemrég hivatalossá vált, hogy a Team Roberts 2007-es kiszállása óta első alkalommal újra lesz amerikai csapat a MotoGP-ben, hiszen a királykategóriából botrányos körülmények között kitett RNF helyét az előzetes várakozásoknak megfelelően a Trackhouse Racing veszi majd át. Az Egyesült Államok jelenleg csupán egy Moto2-es istállót és két ugyanebben a géposztályban versenyző pilótát tud felmutatni. Pitbull alakulata ennek ellenére nem a semmiből érkezik, hiszen az amerikaiak dicső múlttal rendelkeznek a gyorsaságimotoros-világbajnokság történetében.

A Trackhouse beszállhat a MotoGP-be, miután onnan kitiltottak egy csapatot

- Reklám -

Erről a diadalokkal telített történetről sokat elmond az, hogy a királykategóriás bajnoki címek tekintetében a harmadik helyen állnak az országok összevetésében, hét pilótájuk összesen tizenöt alkalommal emelhette fel a trófeát a szezon végén. Az első ilyen alkalomra 1978-ban került sor, amikor Kenny Roberts bizonyult az idény legjobbjának, az utolsóra pedig 2006-ban, amikor az azóta tragikus kimenetelű balesetet szenvedő Nicky Hayden lett a bajnok.

- Reklám -

Az amerikaiak domináns időszaka az 1978 és 1993 közötti 16 szezon volt, amelyből 13 esetében csillagos-sávos lobogó alatt versenyző pilóta szerezte meg az 500 köbcentisek között a címet. Ebben a periódusban bajnok lett Roberts (3), Freddie Spencer (2), Eddie Lawson (4), Wayne Rainey (3) és Kevin Schwantz is. Ezek után azonban már csak két alkalommal örülhettek a tengerentúli szurkolók, hiszen Kenny Roberts Jr. 2000-ben, Hayden pedig 2006-ban végzett a tabella élén.

Érdekes, hogy a másik két géposztályban nem voltak igazán sikeresek az amerikai pilóták, hiszen a legkisebbek között egyet sem, a középső kategóriában pedig csak kettő bajnoki címet szereztek. 1985-ben Spencer – aki ugyanebben az évben a nagyok között is a legjobbnak bizonyult – és 1990-ben John Kocinski emelhette fel a trófeát a 250 köbcentisek idényének végén.

Az egész sportágat megváltoztathatta volna, ha beváltja fenyegetését az első amerikai világbajnok

Az Egyesült Államok területére 1961-ben érkezett meg első alkalommal a gyorsaságimotoros-világbajnokság. Ekkor Daytonában rendeztek egy futamot, de csak a két nagyobb géposztály számára, egy évvel később viszont már a 125 köbcentis motorok is pályára gördültek a legendás floridai helyszínen. Ez a helyzet 1965-ig állt fenn, majd ezután egy nagy szünet következett az amerikai versenyek tekintetében.

1990-ben rendeztek újra viadalt az USA-ban, ekkor már a Laguna Seca nevet viselő aszfaltcsíkon, ahová 2013-ban látogatott el utoljára a legnagyobb géposztály mezőnye. A két kisebb kategóriának már korábban befejeződött a kaliforniai kaland, hiszen a 250 köbcentis motoroknak csak hat (1988-1994), a 125 köbcentiseknek pedig mindössze kettő (1993-1994) futamot rendeztek itt.

2013-ban viszont már nem csak Laguna Seca volt terítéken, hiszen ekkor debütált a texasi COTA (Circuit of the Americas) a naptárban, ahová azóta 2020 kivételével (ekkor a koronavírus szólt közbe) minden évben ellátogatott a világbajnokság három géposztálya.