back to top
csütörtök, szeptember 19, 2024

A matek Álex Palou pártján van – így lehet mégis bajnok Will Power az IndyCar szezonzáróján

Dátum:

Megosztás:

- Reklám -

Már csak két pilótának van valódi esélye az IndyCar 2025-ös szezonjának bajnoki címére. Cikkünkben bemutatjuk, milyen eredményekre lenne szüksége ahhoz Will Powernek, hogy a nashville-i szezonzárón maga mögé utasítsa a fő esélyes Álex Palout.

- Reklám -

Februárban jelentette be az IndyCar, hogy korábbi tervekkel ellentétben nem a nashville-i utca pályán, hanem Nashville Superspeedway-en tartják meg az idei szezon utolsó futamát. A viadalra szeptember 15-én, vagyis most vasárnap, magyar idő szerint 21 órás kezdettel fog sor kerülni.

- Reklám -

A változtatásra azért volt szükség, mert az eredeti helyszín nyomvonalát érinti a Tennessee Titans NFL-csapat új stadionjának építése. Ez mellékesen annyira megtetszett a sorozatnak, hogy jövőre is ezen egy betonfelületű, 1,33 mérföld, tehát körülbelül 2,12 kilométer hosszúságú, D alakú oválon zárul majd az idény. A pályáról egyébként még azt érdemes tudni, hogy a kanyarjai 14 fokos dőlésszögűek, és a hátsó egyenese 6, az elülső pedig 9 fokban döntött.

Sűrű lesz a program – megvan az IndyCar 2025-ös naptára

- Reklám -

Azt már a bejelentés idején is lehetett sejteni, hogy a bajnoki cím sorsa a Nashville Superspeedway-en fog eldőlni. Az elmúlt években ugyanis szinte mindig az utolsó futamon zárult le a legfontosabb nyitott kérdés. Ez pedig idén is így lesz, bár matematikailag még három pilótának, valójában már csak Will Powernek és Álex Palounak van esélye a trófea megszerzésére. Mindketten a harmadik IndyCar-bajnoki címükre hajtanak, előbbi 2014-ben és 2022-ben, utóbbi 2021-ben és 2023-ban volt az adott idény legjobbja.

A párbajukat külön érdekessé teszik a Milwaukee-ban történtek. A második ottani futam elején ugyanis Palou autója megállt, és csak harminc körös lemaradásban tudták visszaküldeni a pályára. Az élmezőnyben haladó Power viszont ezt nem tudta kihasználni, mert megpördült, és így a viadal végén a tizedik helyen futott be, miközben a címvédő a sok kieső miatt tizenkilencedik lett.

Kiderült, hogyan orvosolták Álex Palouék az autó drámai hibáját, amit Will Power nem tudott kiaknázni

Palou előnye (ami a verseny előtt 43 pont volt) persze így is csökkent, de jóval kevesebbet, mint amire számítani lehetett: jelenleg 33 pont a különbség kettejük közt. A következőkben azt fogjuk megnézni, hogy milyen eredmények jelenthetik Power bajnoki címét.

Az általánosságban véve az ausztrál pilóta mellett szól, hogy oválokon a legtöbbször ő az erősebb kettejük közül. Csapata, a Team Penske pedig kimondottan villog az ilyen típusú pályákon: idén az ő pilótáikon kívül csak Pato O’Ward tudott győzedelmeskedni egyszer ezen a terepen.

A konkrétumokra áttérve, vegyük először is a pontrendszert: a helyezésekért kapott bajnoki egységek eloszlását a táblázatban láthatják. Azokon kívül 1-1 pont jár még a pole pozíciót megszerző és minden legalább egy kört vezető pilótának, a legtöbb kört vezető versenyzőt pedig 2 ponttal jutalmazzák (utóbbi kettőből természetesen egy versenyző csak az egyiket kaphatja meg).

Helyezés Pont Helyezés Pont Helyezés Pont
1 50 12 18 23 7
2 40 13 17 24 6
3 35 14 16 25 5
4 32 15 15 26 5
5 30 16 14 27 5
6 28 17 13 28 5
7 26 18 12 29 5
8 24 19 11 30 5
9 22 20 10 31 5
10 20 21 9 32 5
11 19 22 8 33 5

 

Kezdjük mindjárt az alapokkal: a döntetlen Powernek kedvez, mivel ő idén három pontszerző futamgyőzelmet aratott, míg ellenfele csak kettőt. A másik alapvetés az, hogy a 43 éves versenyzőnek mindenképpen az első három hely valamelyikén kell végeznie, hiszen csak így tud legalább 33 ponttal többet szerezni Palounál.

Mivel Power bajnoki címéhez mindenképpen szükséges, hogy Palou ne a közvetlen élmezőnyben zárjon, így minden alábbi esetben feltételezzük, hogy a spanyol pilóta sem a legtöbb vezetett kört, sem a pole pozíciót nem tudja megszerezni. Azt persze taktikailag könnyebb megoldani, hogy legalább egy kört vezessen, de ez fordítva is igaz, így ezek a pontok „kioltanák” egymást.

  • Power 3. lesz: Palou nem zárhat előrébb a 25. helynél, és a Penske pilótájának a pole pozíció mellett a legtöbb vezetett kört is magáénak kell tudnia, míg vetélytársa nem vezethet egyet sem.
  • Power 2. lesz: Palou nem zárhat előrébb a 23. helynél, kivéve, ha vetélytársa elhozza a pole-t (akkor 22.), a legtöbb vezetett kört (akkor 21.), vagy mindkettőt (akkor 20. lehet).
  • Power 1. lesz: Palou legfeljebb 13. lehet, kivéve, ha ellenfele elhozza a pole-t (akkor 12.), a legtöbb vezetett kört (akkor 11.), vagy mindkettőt (akkor 10. lehet).