Már csak két pilótának van valódi esélye az IndyCar 2025-ös szezonjának bajnoki címére. Cikkünkben bemutatjuk, milyen eredményekre lenne szüksége ahhoz Will Powernek, hogy a nashville-i szezonzárón maga mögé utasítsa a fő esélyes Álex Palout.
Februárban jelentette be az IndyCar, hogy korábbi tervekkel ellentétben nem a nashville-i utca pályán, hanem Nashville Superspeedway-en tartják meg az idei szezon utolsó futamát. A viadalra szeptember 15-én, vagyis most vasárnap, magyar idő szerint 21 órás kezdettel fog sor kerülni.
A változtatásra azért volt szükség, mert az eredeti helyszín nyomvonalát érinti a Tennessee Titans NFL-csapat új stadionjának építése. Ez mellékesen annyira megtetszett a sorozatnak, hogy jövőre is ezen egy betonfelületű, 1,33 mérföld, tehát körülbelül 2,12 kilométer hosszúságú, D alakú oválon zárul majd az idény. A pályáról egyébként még azt érdemes tudni, hogy a kanyarjai 14 fokos dőlésszögűek, és a hátsó egyenese 6, az elülső pedig 9 fokban döntött.
Azt már a bejelentés idején is lehetett sejteni, hogy a bajnoki cím sorsa a Nashville Superspeedway-en fog eldőlni. Az elmúlt években ugyanis szinte mindig az utolsó futamon zárult le a legfontosabb nyitott kérdés. Ez pedig idén is így lesz, bár matematikailag még három pilótának, valójában már csak Will Powernek és Álex Palounak van esélye a trófea megszerzésére. Mindketten a harmadik IndyCar-bajnoki címükre hajtanak, előbbi 2014-ben és 2022-ben, utóbbi 2021-ben és 2023-ban volt az adott idény legjobbja.
A párbajukat külön érdekessé teszik a Milwaukee-ban történtek. A második ottani futam elején ugyanis Palou autója megállt, és csak harminc körös lemaradásban tudták visszaküldeni a pályára. Az élmezőnyben haladó Power viszont ezt nem tudta kihasználni, mert megpördült, és így a viadal végén a tizedik helyen futott be, miközben a címvédő a sok kieső miatt tizenkilencedik lett.
Palou előnye (ami a verseny előtt 43 pont volt) persze így is csökkent, de jóval kevesebbet, mint amire számítani lehetett: jelenleg 33 pont a különbség kettejük közt. A következőkben azt fogjuk megnézni, hogy milyen eredmények jelenthetik Power bajnoki címét.
Az általánosságban véve az ausztrál pilóta mellett szól, hogy oválokon a legtöbbször ő az erősebb kettejük közül. Csapata, a Team Penske pedig kimondottan villog az ilyen típusú pályákon: idén az ő pilótáikon kívül csak Pato O’Ward tudott győzedelmeskedni egyszer ezen a terepen.
A konkrétumokra áttérve, vegyük először is a pontrendszert: a helyezésekért kapott bajnoki egységek eloszlását a táblázatban láthatják. Azokon kívül 1-1 pont jár még a pole pozíciót megszerző és minden legalább egy kört vezető pilótának, a legtöbb kört vezető versenyzőt pedig 2 ponttal jutalmazzák (utóbbi kettőből természetesen egy versenyző csak az egyiket kaphatja meg).
Helyezés | Pont | Helyezés | Pont | Helyezés | Pont |
1 | 50 | 12 | 18 | 23 | 7 |
2 | 40 | 13 | 17 | 24 | 6 |
3 | 35 | 14 | 16 | 25 | 5 |
4 | 32 | 15 | 15 | 26 | 5 |
5 | 30 | 16 | 14 | 27 | 5 |
6 | 28 | 17 | 13 | 28 | 5 |
7 | 26 | 18 | 12 | 29 | 5 |
8 | 24 | 19 | 11 | 30 | 5 |
9 | 22 | 20 | 10 | 31 | 5 |
10 | 20 | 21 | 9 | 32 | 5 |
11 | 19 | 22 | 8 | 33 | 5 |
Kezdjük mindjárt az alapokkal: a döntetlen Powernek kedvez, mivel ő idén három pontszerző futamgyőzelmet aratott, míg ellenfele csak kettőt. A másik alapvetés az, hogy a 43 éves versenyzőnek mindenképpen az első három hely valamelyikén kell végeznie, hiszen csak így tud legalább 33 ponttal többet szerezni Palounál.
Mivel Power bajnoki címéhez mindenképpen szükséges, hogy Palou ne a közvetlen élmezőnyben zárjon, így minden alábbi esetben feltételezzük, hogy a spanyol pilóta sem a legtöbb vezetett kört, sem a pole pozíciót nem tudja megszerezni. Azt persze taktikailag könnyebb megoldani, hogy legalább egy kört vezessen, de ez fordítva is igaz, így ezek a pontok „kioltanák” egymást.
- Power 3. lesz: Palou nem zárhat előrébb a 25. helynél, és a Penske pilótájának a pole pozíció mellett a legtöbb vezetett kört is magáénak kell tudnia, míg vetélytársa nem vezethet egyet sem.
- Power 2. lesz: Palou nem zárhat előrébb a 23. helynél, kivéve, ha vetélytársa elhozza a pole-t (akkor 22.), a legtöbb vezetett kört (akkor 21.), vagy mindkettőt (akkor 20. lehet).
- Power 1. lesz: Palou legfeljebb 13. lehet, kivéve, ha ellenfele elhozza a pole-t (akkor 12.), a legtöbb vezetett kört (akkor 11.), vagy mindkettőt (akkor 10. lehet).
In one week, another chapter will be written.
#INDYCAR pic.twitter.com/GPutsVdRxZ— NTT INDYCAR SERIES (@IndyCar) September 8, 2024