Közeledünk az idei daytonai 24 órás versenyhez, és ennek kapcsán felidézzük a hányattatott sorsú 1974-es viadalt, amit a világgazdasági krízis miatt nem az eredetileg tervezett időpontban és formában rendeztek meg.
Az üzemanyaghiány jelenségét az utóbbi hónapokban sokunk megtapasztalta, de az autósportban ennek egyelőre nem volt érezhető hatása, az inflációt leszámítva. Mindazonáltal nem először történt ilyesmi a világon, és az első ilyen krízisnek jóval nagyobb következményei voltak a száguldó négykerekűekre, az Egyesült Államokban a nagy bajnokságok sem mentesültek a kényszerű szankcióktól.
Az arab OPEC (Kőolaj-exportáló Országok Szervezete) 1973 októberében fityiszt mutatott a világnak és beszüntette a kőolajexportot a nyugati világba. A hirtelen kieső termelést nem tudták gyorsan pótolni, a fogyasztás csökkentésére hozott intézkedések részeként az Egyesült Államokban például szombat este 9 órától vasárnap éjfélig be kellett zárniuk a benzinkutaknak.
A nagy amerikai autóverseny-sorozatok képviselői november közepén gyűltek össze Chicagóban, hogy megbeszéljék, miként faraghatnának a fogyasztáson, amit a kormány 20-25%-os célkitűzésként fogalmazott meg nekik. A bajnokságok képviselői előtte összeállítottak egy (ki tudja, mennyire részrehajló) tanulmányt a különböző gazdasági tevékenységek üzemanyag-fogyasztásáról, így érvelve kerülték el a teljes leállást. A tanulmány egyik megállapítása az volt (mily meglepően), hogy az autósport összességében csak a hetedik legnagyobb fogyasztó, mert többek között a moziba járás, a profi amerikai foci és kosárlabda, meg a lóverseny is több benzint szív el.
1974 januárjában a szervezetek elfogadták a csökkentési célt és a lépéseket, ennek esett áldozatául a hagyományosan januárban rendezett daytonai 24 órás viadal. 1966 óta ilyen időtávval csak ekkor maradt el a futam, jóllehet, fapadosan, 250 mérföldes verzióban júliusban részben bepótolták.
A NASCAR versenyei nem maradtak el, viszont 10 százalékkal csökkentették a távjukat, így lett például a Daytona 500-ból Daytona 450. Az edzéseken a csapatok által felhasználható benzinmennyiséget szintén korlátozták. A NASCAR emellett változtatott a szabályokon és a nagyobb lökettérfogatú motorokat a rájuk vonatkozó előírások szigorításával büntette. A sorozat az év végén úgy becsülte, hogy a csúcssorozata az előző évihez képest 30 százalékkal csökkentette az üzemanyag-fogyasztását.
1975-re mérséklődött a kőolajtermelési probléma és minden visszaállt a normális kerékvágásba, bár a motorokra vonatkozó szabályok egy része változatlan maradt.