back to top
vasárnap, november 24, 2024

Mansell bajnoki címének sötét oldaláról beszélt egy másik F1-legenda

Dátum:

Megosztás:

- Reklám -

Nigel Mansell CART-bajnoki címének hátterének egyik sötét részlete, hogy akkori csapattársa, a szintén F1-es bajnok Mario Andretti úgy érezte, a brit klasszis szándékosan bomlasztotta az addig egységes istállót. Az amerikai pilóta elárulva érezte magát.

- Reklám -

Az akkori első számú amerikai formaautós sorozatban, a CART-ban a Newman/Haas istálló 1993-ban és 1994-ben nagyon ütős pilótapárossal indult: a Forma-1 1978-as és az 1992-es világbajnokát is maguknál tudták, Mario Andrettit és Nigel Mansellt. Különös véletlen, hogy ők ketten már voltak csapattársak az F1-ben, jóllehet, 1980-ban a Lotusnál Andretti a pályafutása alkonyán járt, míg Mansell újoncként akkor debütált.

- Reklám -

Utóbbi 1993-ban ismét újonc volt, ezúttal a tengerentúlon, világbajnoki címvédőként szerencsét próbált egy teljesen már közegben, aminek a teljesen külön világot jelentő oválpályás versenyzés is a része volt.

Ütőképes lesz, egyből az élbolyban fog haladni. Kapásból számolni kell majd vele” – jelentette ki Andretti, akinek régi-új csapattársa is hálás volt, amiért támaszkodhatott rá az új közegben. „Mario Andretti lesz a csapattársam, ez nagy ajándék. Máris nagyszerű segítséget adott – közölte Mansell. – Nem emlékszem, hogy a Forma-1-ben töltött 12 évemben bármelyik pilóta segítséget nyújtott volna, leszámítva Gilles Villeneuve-öt.

- Reklám -

Csakhogy a kölcsönös szép szavak hamar megritkultak és fagyossá vált a hangulat közöttük, amit Andretti a brit számlájára írt. „Elárulva éreztem magam. Nem akarok siránkozni, de Mansell megérkezett, és a sármjával megosztotta a csapatot. Nem egy egységes csapat voltunk onnantól, és azért alakulhatott így, mert Mansell ezt akarta” – idézte őt a Motorsport Magazine.

Teljesen elszigetelve éreztem magam. Nem adtak információt nekem, és akkor nem tudtam, ki a felelős ezért, de annyi biztos, hogy Mansell teljesen uralhatta a helyzetet. Ez keserű volt számomra. Nigel és Peter [Gibbons, a mérnöke] sosem ült le velünk átbeszélni bármit a versenyhétvégéken. Mi voltunk a tökéletes példa egy megosztott csapatra. Nem volt jó a légkör, nem volt szórakoztató így versenyezni.

Nigel Mansell mindenkit ledöbbentett a vagány bemelegítés után

Ők ketten állítólag már az F1-ben, a Lotusnál sem szívlelték egymást. A cikkben megemlítik, hogy az istállót kifejezetten Andretti köré építve hozták létre, rá koncentráltak, hiszen nem volt másik autó, és amikor lett, abba is a fia, Michael ült be. Így jobban érthető, miért esett rosszul neki a jövevényre irányuló figyelem.

Valószínűleg az sem volt az ínyére, hogy az istálló menedzserével korábban, még az 1960-as években együtt értek el sikereket, de Jim McGee sem kifejezetten az ő pártját fogta. McGee azonban rámutatott, hogy az egyik tulajdonos, Carl Haas kérésére ő Mansell-lel foglalkozott.

Carl teljesen világossá tette számomra, hogy a fő feladatom az, hogy figyeljek Mansellre és biztosítsam az elégedettségét. Azt hiszem, Mario úgy gondolta, inkább mellé szántak, nem Mansell mellé, de Carl nem erre utasított” – mondta.

Nem tudom, Mario tudott-e erről – tette hozzá. – Mansellre koncentráltam, és ez szerintem eléggé feldühítette őt. Mansell nagy showman volt, vonzotta a sajtót. Úgy vélem, Mario szerette volna, ha többet foglalkozak vele az előző években. Ráadásul Mansell nagylelkű volt a csapattal, bónuszként készpénzt is szétosztott, és ez nagyon felbosszantotta Mariót.

Mansell szűkszavúan elevenítette fel az Egyesült Államokban töltött éveinek ezen részletét. „Néhányszor elég nagy volt a frusztráció a másik garázsunkban. Ilyenkor mi arra összpontosítottunk, hogy tegyük meg a legtöbbet, amit bírunk.

Mansell megnyerte a CART bajnokságát 1993-ban, 1994-ben viszont jóval gyengébben teljesített és csak 8. lett az összetettben. Andretti ezalatt 6. és 14. lett a tabellán.