csütörtök, április 25, 2024

Brutális balesetek, melyeknek a felvételeit soha nem adták le TV-ben

Dátum:

Megosztás:

Az évek során olyan balesetek történtek a NASCAR és az IndyCar világában, melyeknek a felvételei soha nem láttak napvilágot.

- Reklám -

A versenyzés veszélyes sport, és néha bizonyos incidensekről készült felvételeket elzárnak a nyilvánosság elől a durva mivoltuk miatt. A listát

- Reklám -

1985: Az atlantai ARCA 500 (KÖZVETÍTÉS)

A USA Network, azt tervezte, hogy 1985 júniusában az Atlanta International Raceway-en megrendezett ARCA futamot késleltetéssel közvetíti majd, de ezt el kellett vetni, miután egy súlyos baleset egy versenyző életét követelte.

A versenyt meglehetősen rangos eseményként reklámozták, meglehetősen magas pénzdíjjal és a NASCAR alapítója, Bill France is tiszteletét tette rajta.

- Reklám -

A 32. körben az új-zélandi Stuart Lyndon teljes sebességgel kipördült a kettes kanyarból, és a belső földfalnak csapódott.

Az acél- és betonkorlátoknak van némi hajlékonyságuk, különösen az acélnak, és az autók szükség esetén gyakran lepattannak róluk.

A jól tömörített földnek egyáltalán nincs „engedése”. Amikor az autók földfalaknak ütköznek, a szögtől függően vagy teljesen megállnak, vagy átugranak a földfal tetején. Lyndon esetében az ütközés olyan brutális volt, hogy a bukókeret összetört, és Lyndon átrepült a szélvédőn. A helyszínen meghalt. A verseny folytatódott, és Davey Allison nyerte meg, de a közvetítést lefújták.

2020 nyarán valaki feltöltött a YouTube-ra körülbelül három órányi versenyfelvételt, és vele együtt néhány utólagos felvételt Lyndon balesetéről, amelyet a pálya elejéről filmeztek. A gyenge minőségű felvételen kb. 41 percnél látható a baleset – vagy legalábbis annak utózöngéi.

1990: ARCA 200 (KÖZVETÍTÉS)

Az ESPN azt tervezte, hogy az 1990-es ARCA 200-at csúsztatott élőben adja le, de végül úgy döntött, hogy nem teszi meg, miután egy kegyetlen baleset történt a versenyen.

Öt körrel a vége előtt a negyedik kanyarban egy több autóból álló tömegkarambol történt. Slick Johnson kapta a legnagyobb ütést. Több mentős is odarohant a balesetben érintett versenyzőkhöz, hogy lássák, milyen segítséget tudnak nyújtani.

Bob Keselowski, a 2012-es NASCAR Cup Series bajnok Brad édesapja éppen a baleset mellett haladt, amikor az autója balra csattant, és megpördült a padkán. Bob autója Kevin Gundaker autójának ütközött, ami Gundaker autóját Mike Staley-nek, a Gundakert segítő mentősnek ütötte. A verseny nem ért véget, de már nem lengették meg a zöld zászlót, és a hátralevő távot sárga alatt tették meg.

Szerencsére Staley teljesen felépült, azonban Slick Johnson súlyos fejsérüléseket szenvedett, és nem élte túl a balesetet. Három nappal később, 41 éves korában meghalt.

Néhány évvel később a Rescue 911 sorozat készítői elkérték az ESPN-től a felvételt, egy Mike Staley túléléséről szóló szegmenshez. A kérésüket elfogadták, és a felvételek könnyen elérhetők az interneten. Magát az adást azonban soha nem mutatták be, valószínűleg emiatt a baleset miatt.

**A videó megtekintését csak erős idegzetűeknek ajánljuk**

1995: Az 1995-ös Sportsman 100 (KÖZVETÍTÉS)

Russell Phillips a kilencvenes évek elején-közepén az akkor még létező Sportsman Seriesben versenyzett. 1995-ben egy Charlotte-i versenyen azonban életét vesztette a stock car versenyzés történetének egyik leghorrorisztikusabb balesetében.

Phillips Steven Howard autójával érintkezett, majd a levegőbe repült, és a kerítés gyakorlatilag leborotválta az autó tetejét, és sajnos Phillips felső testét is. Az első helyszínre érkező mentős rosszul lett a látványtól, és a közvetítést soha nem adták le tévében, de a felvételek megtalálhatóak az interneten.

A Sportsman Series-t 1995 után lezárták, bár 1996-ban még futott néhány rövid pályán, kis mezőnyökkel és még kisebb érdeklődéssel.

**A videó megtekintését csak erős idegzetűeknek ajánljuk**

1996: Elmer Trett halálos balesete

1996. augusztus 31-én Blaine Johnson, az NHRA Top Fuel Dragster pontversenyének vezetője 4,612 másodperc alatt futotta le az Indianapolis Raceway Park negyedmérföldes dragstripjének hosszát, ami pályarekordot jelentett.

Közvetlenül a célvonal átlépése után valami eltört a dragsteren, és az balra csapódott. Johnson megpróbálta menteni a menthetőt, de mindhiába. A dragster a falon lévő nyílásnak ütközött, és sajnos pont ott csapódott be, ahol a pilótafülke volt. A 32 éves Johnson még aznap, a műtét során elhunyt.

Másnap, szeptember 1-jén az 53 éves Elmer Trett, a motoros dragversenyzés veteránja 230 mérföld/órás sebességgel leesett a motorjáról, és a pálya végén lévő homokcsapdába csúszott. A versenyző azonnal szörnyethalt, miután a helyszíni beszámolók szerint a teste majdnem teljesen eltorzult a szaltóktól, amelyeket a teste a homokcsapdába csapódva produkált.

A balesetről pontosan egy visszajátszást mutattak be a pálya nagyképernyőjén, és ezután a balesetet soha többé nem mutatták be sehol.

2002: Az Irwindale 150 (BROADCAST)

Annak ellenére, hogy ultrabiztonságos pályaként reklámozták, az Irwindale Event Center a kezdeti időkben halálpalota volt: 1999-ben, a nyitó versenyen egy halálos áldozatot követelt, még abban az évben még egy versenyző meghalt, majd 2001 végén egy harmadik. Csak egy negyedik haláleset után, 2002-ben tettek valamit a pálya tulajdonosai.

A 2002. június 8-i 150 körös NASCAR Southwest futam 37. körében John Baker és Sean Woodside a kettes kanyarban történt ütközése miatt Baker autója egy nyílásnak csapódott, a versenyző pedig halálos sérüléseket szenvedett. A felvételek soha nem kerültek napvilágra.

2003: Tony Renna halálos balesete

2003. október 22-én az Indy Racing League gumi-tesztet tartott az Indianapolis Motor Speedway-en. Ezen az gyakorláson a Chip Ganassi Racing legfrissebb szerzeménye Tony Renna már a csapat színeiben vett részt.

Renna kb. 350 km/h sebességnél pördült meg, az autó a kerítésbe csapódott, és a versenyző szinte azonnal belehalt a súlyos belső sérülésekbe. A balesetet egy biztonsági kamera rögzítette a hármas kanyarban.

A biztonsági kamerák felvételei persze ritkán kerülnek nyilvánosságra, hacsak nem a rendőrség teszi közzé őket, és ez alól Renna balesete sem volt kivétel. A pletykák szerint Tony George mindent elkövetett, hogy minden fényképet és biztonsági felvételt lefoglaljon, sőt, még a szalagokat is elrabolta egy közeli benzinkútról.

2008: Jeff Gordon hatalmas balesete (BELSŐ)

A 2008-as Las Vegas-i NASCAR Sprint Cup Series futamon Jeff Gordon a pálya belső falának ütközött, ahol nem volt SAFER fal, miközben megpróbálta kikerülni a megpördülő Matt Kenseth-et – akit egyébként ő pörgetett ki.

Ez volt pályafutása legsúlyosabb ütközése, de a NASCAR évek során végrehajtott számos biztonsági fejlesztésének köszönhetően Gordon megúszta a balesetet.

Gordonnak három fedélzeti kamerája volt, egy az autó elején, egy az autó hátulján, egy pedig az autó belsejében, Gordon felé nézve.

A közvetítő stáb az ütközést több külső szögből, valamint az autó elejéről és hátuljáról mutatta, de az ütközést belülről soha nem mutatta.

Az autó belsejéből mutatták az utóhatást, ahogy Gordon összeszedi a gondolatait és kicsatolja az öveit, de magát az ütközést nem, nyilvánvalóan azért, mert Gordon teste olyan módon mozgott az ütközés során, amit a stáb zavarónak talált.

Néhány nappal később Jeff Gordon azt kérte, hogy láthassa az ütközés felvételét az autó belsejéből. Ekkor játszották le utoljára – ekkor is privát keretek között – a videót.

2011: Dan Wheldon halálos balesete (BELSŐ)

Dan Wheldon 2011-ben Tony Rennához kísértetiesen hasonló balesetben veszítette életét. Aznap Wheldon autóján volt egy fedélzeti kamera, azonban ezt lekapcsolták abban a pillanatban, amikor autója a levegőbe emelkedett.

A teljes felvétel létezik, sőt néhány rajongó élőben látta is ezt, hiszen az IndyCar előfizetéses mobil applikációján már akkor meg lehetett ezt tekinteni.

Ez a fedélzeti kamerás videó azonban soha nem szivárgott ki. Egy kanadai csoport kérte, hogy a visszatartott felvételek egy részét felhasználhassa az IndyCar világbajnokságra való felkészülésről és Dan Wheldon haláláról szóló dokumentumfilmhez, és engedélyt is kapott rá, azonban ők sem kapták meg a teljes anyagot.

11 éve hunyt el Dan Wheldon az IndyCar történetének legborzalmasabb tömegbalesetében

2013: Jason Leffler halálos balesete

2013-ban a népszerű feltörekvő NASCAR-pilóta, Jason Leffler életét veszítette a New Jersey-i Bridgeport Speedwayen futott salakos versenyen, amikor nagy erővel a négyes kanyar falának csapódott.

A piros zászlót lengetve a mezőny azonnal megállt, mivel a New Jersey-i szabályok szerint a versenyzőknek ott kell megállniuk, ahol éppen vannak, amikor piros zászlót lengetnek.

Leffler viselt egy olyan rögzítőt, amely segít megvédeni őt a frontális ütközések okozta sérülésektől, de nem volt rajta olyan, amely az oldalirányú ütközéseknél segíthetett volna. Ez a baleset az utóbbi volt.

A mentők kórházba szállították Lefflert, de már nem lehetett megmenteni. A versenyt azonnal lefújták.

Magáról az ütközésről nem áll rendelkezésre felvétel. Egy néző videója egy körrel az ütközés előtt ér véget, és több utólagos felvétel is rendelkezésre áll. Úgy tűnik, hogy mindenki, aki felvételt készített, úgy döntött, hogy vagy átadja azt a hatóságoknak, vagy nem teszi közzé.