Mario Andretti eléggé rossz véleménnyel van a Forma-1-ben népszerű Drive to Survive-ról, melynek IndyCar-os verzióját már rebesgetik.
Andretti úgy véli, hogy az IndyCarnak a sorozat növekedése érdekében több pénzt kell költenie arra, hogy „megfelelően népszerűsítse a versenyeit”, de a „Drive to Survive” nem a megfelelő módja ennek.
„Nem vagyok benne biztos, hogy megszavaznám a dolgot” – mondta a 82 éves Andretti az Autoweek-nek. „A Drive to Survive működött a Forma-1 számára, és olyan nagy érdeklődésre tett szert, ami a kissé szunnyadó rajongói bázist felébresztett az Államokban, és új rajongókat hozott.
„Szerintem nem jó, ha lemásoljuk ezt. Senki nem akarja, hogy koppintott verziónak nevezzék az IndyCart, ha úgy tetszik.”
A Nexflix Drive to Survive című sorozata, amely immár a negyedik évadában jár, és amely mélyreható betekintést nyújt az F1-be a pályán és azon kívül is, határozottan növelte a sorozat iránti figyelmet és szenvedélyt az Egyesült Államokban.
A Drive to Survive sokak szerint az egyik oka annak, hogy a nemzetközi sorozat idei versenynaptára két amerikai futammal bővül, beleértve a jövő hétvégi Forma-1-es Miami Nagydíjat, majd jövőre egy harmadik futamot is rendeznek Las Vegasban.
Bár egyesek úgy gondolják, hogy az F1 azért jött az IndyCar hazájába a Drive to Survive-val, hogy új rajongókat vonzzon, vagy akár el is lopjon az IndyCartól, ha az IndyCar ugyanígy próbálna meg nézőket csalogatni nemzetközi szinten, az Andretti szerint nem működne.
„Szerintem túl nagy az esélye annak, hogy olyan összehasonlítások szülessenek, amelyek negatívak lehetnek a szériára nézve” – mondta Andretti. „Nem hiszem, hogy egy jó megközelítés azért nekivágni valaminek, mert a másik is úgy csinálja.”
Andretti tudja, mi a megoldás
Mario Andretti szerint az IndyCar televíziós nézettségének és a pályák látogatottságának növeléséhez az igazi kulcs inkább a versenypromótereken és a sorozaton múlik.
„Minden a promócióról, promócióról, promócióról szól” – mondta a korábbi F1-es, USAC- és CART-bajnok. „A versenyek előtt hetekkel el kéne kezdeni idehozni a versenyzőket, beültetni tv és rádió adásokba őket. A lényeg, hogy éreztetni kell a nézőkkel, hogy ez nem csak egy verseny, hanem egy nagybetűs esemény.”
Andretti konkrétan rámutatott a tavaly Nashville belvárosában rendezett, rendkívül sikeres IndyCar bemutatkozó futamra.
„Több profi PR-osra van szüksége a sorozatnak. Nézzék meg, mit tettek például Nashville-ért.
Voltak tévéreklámok, amikből én is csináltam néhányat, csak hogy felhívjam rá a figyelmet. Nem mehetsz csak úgy ki, hogy ‘Oké, ezen a héten Texasban vagyunk, és higgyétek el, ez egy fenomenális esemény lesz’” – magyarázta Andretti.
„A texasi szállodában, ahol megszálltam, egészen a futamot megelőző napig senki sem tudta, hogy IndyCar-futam lesz. Minden a promócióról, promócióról, promócióról szól, és ehhez mindenkinek hozzá kell tennie a magáét.”
Andretti szerint mind a sorozatnak, mind az egyes versenyek szervezőinek több pénzt kell a promócióra fordítaniuk. A NASCAR 90-es évek beli fellángolását hozta példaként
„Amikor az IndyCarnak a ’90-es években a CART és az Indy Racing League szétválása miatt problémái voltak, a NASCAR egyszerűen felerősítette a PR gépezetét és a 900 kilós gorilla lett” – magyarázta a legenda.
„Csak több ok kell, hogy beszéljenek a sorozatról, mert megvan a termék, megvan a tehetség, megvan a csapat. Mennyi is, 26-28 induló van ezeken a versenyeken? A sorozat szilárd lábakon áll, és a világnak tudnia kell róla.„